Andere initiatieven tegen haatberichten

Naast Unia gaan ook andere organisaties de strijd aan tegen haatberichten.

Hier Niet

Het initiatief Hier Niet startte bij een aantal Belgische social media managers die huisregels vastleggen voor online reacties. Beheerders van sociale mediakanalen kunnen bij haatspraak of scheldpartijen rechtstreeks doorverwijzen naar het Hier Niet-initiatief voor duiding. De website bevat ook een aantal handvaten voor social media managers. Honderden bedrijven, organisaties en instellingen sloten zich ondertussen aan.

Mediawijs

Bij Mediawijs vind je alles over online reageren. Je ontdekt er ook ‘tools en tips’ en je kan er een toolbox bestellen om rond haatberichten te werken in de klas. Organisaties zoals de onderwijskoepels en jeugdverenigingen nemen deel aan de No Hate-campagne.

Orbit vzw

Op de website van Orbit vzw vind je handige tips om te reageren op haatmails. De tips zijn ook bruikbaar voor berichten op sociale media.

B-Bico

Het B-BICO Project staat voor Better Belgium Internet Consortium. Het wordt ondersteund door de Europese Unie. Het project neemt initiatieven om het internet veiliger voor kinderen te maken door te responsabiliseren en te sensibiliseren. Zo lanceerde B-BICO samen met Media Animation 'Betternet': een website die alle informatie bundelt over internetgebruik bij jongeren.

INACH

INACH staat voor het International Network Against Cyber Hate. Het brengt onder meer statusrapporten uit die een grondige kijk bieden op de mechanismen achter cyberhaat. Unia is lid van INACH.

UNI-FORM

UNI-FORM is als Europees online platform specifiek gericht op de LGBTI+- gemeenschap. Via de app kan je op een laagdrempelige manier haatboodschappen en holebifoob en transfoob geweld signaleren. Çavaria is de Belgische partner voor dit project.

Volg ons op onze sociale media