Toegankelijke online cursus Unia genomineerd voor e-Gov Awards

7 december 2017

Blinde en dove cursisten kunnen de module ‘Handicap? Denk eraan’ volgen van de digitale opleiding eDiv. Dat is uitzonderlijk, en Unia werd daarom genomineerd voor de e-Gov Award in de categorie innovatieve projecten. Unia ontwikkelde de cursus voor bedrijven die meer willen weten over de antidiscriminatiewetgeving en diversiteit.

De cursus legt alles uit op een toegankelijke en interactieve manier. De nieuwste module ‘Handicap? Denk eraan!’ focust op redelijke aanpassingen en de uitwerking daarvan in de praktijk. Ook niet onbelangrijk, eDiv is gratis: je hoeft alleen je eigen login aan te maken.

Waarom digitaal toegankelijk?

Unia is er voor iedereen. Toen we de module ‘Handicap? Denk eraan? ’ontwikkelden, hielden we daarom rekening met slechtziende of blinde personen, dove personen en personen met een motorische handicap, die geen muis kunnen bedienen.

Met het M-decreet zullen steeds meer leerlingen met een auditieve of visuele handicap doorstromen naar het gewone onderwijs. De meeste online leerplatformen houden daar (nog) geen rekening mee. Maar er is goed nieuws: de Europese richtlijn verplicht alle overheidswebsites om digitaal toegankelijk te zijn: vanaf 2018 voor nieuwe sites, en vanaf 2020 voor bestaande sites.

Wat houdt digitale toegankelijkheid in?

Een website is digitaal toegankelijk als die voldoet  aan de zogeheten Web Content Accessibility Guidelines versie 2.0 niveau AA( WCAG AA). Enkele concrete voorbeelden waaruit blijkt dat eDiv beantwoordt aan die richtlijnen:

• Vertalingen in Vlaamse en Frans-Belgische Gebarentaal informeren surfers die gebarentaal spreken. Dat gebeurt in het basisplatform ‘Moodle’. Door op een icoontje van de handen te klikken, start de video in gebarentaal.
  • De instructies voor screenreaders zorgen ervoor dat blinde gebruikers meteen de meest belangrijke informatie krijgen.
  • Alle knoppen zijn via het klavier te bedienen, zodat personen met motorische problemen zonder muis door de cursus kunnen navigeren.
  • De contrastwaarden zijn aangepast aan de minimumwaarden voor slechtzienden. Concreet pasten we de basiskleur geel aan naar een contrastrijker paars.

Wil je graag alle WCAG AA-vereisten ontdekken? Lees dan de samenvatting op de website van Anysurfer.

De digitale toegankelijkheid van eDiv vergde heel wat tijd en onderzoek. Unia werkte samen met organisaties zoals Doof Vlaanderen. De software werd ontwikkeld door CBlue uit Namen. Anysurfer adviseerde ons  en testte de software op toegankelijkheid.