Unia antwoordt Joods Actueel

24 februari 2017

In het kader van een dossier over antisemitisme * meldde Unia zich als benadeelde partij bij het parket. Zo kregen we het recht om het dossier in te kijken. Na die analyse besloten we om géén burgerlijke partij te worden. Volgens ons zaten er niet genoeg elementen in het dossier die een inbreuk vormde op de antiracismewet. Toch veroordeelde de strafrechtbank uiteindelijk één dader. Twee anderen werden vrijgesproken.

Gevraagd naar een commentaar op dit vonnis, stuurde Unia per ongeluk een interne mail naar Joods Actueel. Unia betreurt dat die mail werd gepubliceerd en vindt het belangrijk te vermelden dat de medewerker die geviseerd wordt geen fout maakte. Unia antwoordde Joods Actueel dat we eerst  de veroordeling en de motivering van de rechter willen bestuderen, vooraleer officieel te reageren. Het leek ons ook belangrijk te weten of er beroep zou worden ingesteld tegen de beslissing.

Gangbare afstemming

‘De mail in kwestie toont de gangbare afstemming tussen directie en medewerkers vooraleer er een antwoord wordt gegeven aan de pers. De e-mail is een voorbeeld van de verschillende stemmen die binnen Unia gehoord worden wanneer het gaat over de aanpak van  hatespeech. We begrijpen dat de inhoud van de mail reacties oproept bij Joods Actueel en bij het Forum der Joodse Organisaties, zegt Els Keytsman, Unia-directeur. We zitten dan binnenkort ook samen met de Joodse organisaties.

Hoe haatpraat aanpakken?

Dit dossier illustreert het verschil in de aanpak van hatespeech. Unia maakte een analyse van de manier waarop de vrijheid van meningsuiting zich verhoudt tot haatboodschappen die kwetsend, verontrustend en choquerend kunnen zijn.  Hoewel Unia vindt dat een gerechtelijke procedure pas de laatste stap is, moet men niet bij de pakken blijven zitten. Integendeel. Zo openden we onlangs een pagina op onze site waarin we iedereen oproepen om te reageren op  online hatespeech.

We weten dat een aantal belangenorganisaties van  Joodse mensen,  holebi's, Roma, moslims… die visie niet delen en kiezen om direct naar de rechter te gaan. Dit is uiteraard hun recht. Uiteindelijk is het aan de rechtbank om hierover dan een uitspraak te doen.

Belangrijke partner

‘Wij zien in de Joodse organisaties een belangrijke partner in de strijd tegen antisemitisme. Voor Unia is die strijd van essentieel belang. Daarom dat er in het verleden al verschillende dossiers van ons over antisemitisme en negationisme leidde tot een veroordeling, zegt Keytsman.

Unia geeft een lijst van dossiers waarmee de organisatie naar de rechtbank stapten tussen 2014 en 2017:

• Strafhof van Mechelen, Autonome Nationalisten stickers op de voorzijde van Kazerne Dossin, maart 2016.

• Strafhof van Luik, in november 2015 (antisemitisme en ontkenning van de Holocaust, Dieudonné-affaire), bevestigd in hoger beroep in januari 2017

• Strafhof van Luik, in december 2015 (negationisme, leraar Duits)

• Correctionele rechtbank van Brussel, juni 2015 (ontkenning, Laurent Louis)

• Correctionele rechtbank van Antwerpen, juni 2015 (negationisme van de Holocaust website)

• Correctionele rechtbank van Gent, november 2014 (negationisme en behoren tot een groep, bevestigd uitspraak van de correctionele rechtbank van Dendermonde, februari 2014)

*Een man werd veroordeeld tot een gevangenisstraf van 6 maanden en een geldboete van 600 euro, voor antisemitische uitspraken tijdens een pro-Palestijnse manifestatie in Antwerpen in 2014.