WereldDovendag Unia zet rechten van dove personen in de kijker

23 september 2016
Actiedomein: WerkGoederen en diensten
Discriminatiegrond: Handicap

Een pakjesbedrijf heeft een sollicitant afgewezen omdat hij doof is. Als inpakker zou hij gevaar lopen omdat hij het alarm niet hoort. Dit is één van de 57 dossiers die Unia vorig jaar opende van mensen die te maken kregen met discriminatie omdat ze doof zijn.

‘Dat merken we meer: werkgevers die onder het mom van de veiligheid geen dove sollicitant aannemen,’ zegt Els Keytsman, directeur van Unia. ‘Nochtans moet er gekeken worden of via redelijke aanpassingen het probleem kan opgelost worden. Bijvoorbeeld via systemen met lichtsignalen of trilsignalen om te wijzen op gevaar. Maar ook doventolken die geweigerd worden op vergaderingen en vormingen is een veel voorkomend probleem.’

WereldDovendag

Veel van de problemen waar dove mensen mee te maken hebben, worden veroorzaakt door onwetendheid over wat doof zijn betekent. Op de WereldDovendag zet de Vlaamse Dovengemeenschap jaarlijks haar deuren open voor iedereen. Naast sport en ontspanning zijn er ook workshops en lezingen over de rechten van dove personen en een infobeurs. Dit jaar staat het recht op werk centraal.

Unia staat zaterdag 24 september op de infobeurs in Gent en Libramont met een stand. ‘We vertellen je hoe we dove mensen kunnen helpen als ze gediscrimineerd worden en wat we doen om de problemen structureel aan te pakken. Daarnaast krijgt iedereen er een leuk gadget met een foto van zichzelf,’ vertelt Keytsman.

Unia opende vorig jaar naast dossiers over werk ook dossiers over vooral de goederen- en dienstensector, het onderwijs en over sociale bescherming. ‘Een ziekenhuizen dat weigerde de kosten voor een tolk tijdens de medische behandeling terug te betalen of een museum dat geen tolk wou voorzien voor een groep blinde en doof-blinde personen tijdens een bezoek. Dit zijn maar enkele concrete cases waarmee aan de slag gingen.’

Meer info?

Hieronder twee voorbeelden van onderhandelde oplossingen door Unia over dossiers van mensen die gediscrimineerd werden omdat ze doof zijn.

Klantenservice: handig, maar wat als je doof bent?

Slechthorende kandidaat geweigerd