Rapporten inclusief onderwijs (2012)
Het Centrum bracht enkele belangenorganisaties rond de tafel, zowel vertegenwoordigers van personen met een handicap als actoren binnen het onderwijs. Tijdens deze rondetafels inventariseerde het Centrum hun standpunten rond de thematiek van inclusief onderwijs.
Deze synthese bestaat uit in drie rapporten (twee betreffende de Vlaamse Gemeenschap en een betreffende de Franse Gemeenschap). Ze geven de beleidsprioriteiten aan om het recht op inclusief onderwijs te realiseren.
Vergelijkbare publicaties
Jaarverslag 2020: kwetsbare mensenrechten in crisistijden
Ook in een buitengewoon jaar zette Unia zich in voor mensenrechten en gelijkheid. De coronapandemie werkte als een vergrootglas. Wie zich al in een kwetsbare positie bevond, werd vaak het eerst of het hardst getroffen door Covid-19 of de maatregelen.
Overleg rond redelijke aanpassingen op school: een leidraad
Unia werkte een leidraad uit met handvaten voor het CLB, de school en de ouders om het overleg rond redelijke aanpassingen voor leerlingen kwaliteitsvol te laten verlopen. En dat met een gemotiveerd verslag of een verslag.
Kwaliteitsvol inclusief onderwijs in het belang van het kind
Unia en het Kinderrechtencommissariaat belichten in deze tekst hoe het Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap en het Verdrag inzake de Rechten van het Kind samen gerespecteerd kunnen worden bij het verwezenlijken van het recht op inclusief onderwijs.
Jaarverslag 2017: Stilstand is geen optie
2017 was een rumoerig jaar. De debatten rond de thema’s van Unia waren levendig, maar zorgden ook voor vooruitgang in de strijd tegen discriminatie. Zo werd in Brussel in 2017 een ordonnantie goedgekeurd die praktijktesten tegen arbeidsdiscriminatie toelaat. De federale regering volgde, iets voorzichtiger, begin 2018.