Bloeddonatie homomannen: Unia onderzoekt voorstel De Block

10 november 2016
Discriminatiegrond: Seksuele geaardheid

Unia zal het voorstel van minister van Volksgezondheid Maggie De Block grondig bestuderen. Zij maakte in haar beleidsnota bekend dat homoseksuele mannen bloed kunnen geven na twaalf maanden onthouding. De organisatie reageert in eerste instantie voorzichtig positief en werkt aan een aanbeveling.

Volgens Unia draait het om de vraag of je veilige seks hebt, en niet met wie je seks hebt. “Het individueel risicogedrag staat met andere woorden centraal. We willen nagaan of er voldoende onderzocht werd of een screening van individueel gedrag mogelijk is.

We vinden het positief dat homomannen bloed kunnen geven. Toch zijn we nog niet helemaal overtuigd van de voorgestelde onthoudingsperiode en willen we onderzoeken of hiervoor genoeg overtuigende wetenschappelijke argumenten zijn”, klinkt het bij Unia.

Europees Hof

Ook het Europees Hof van Justitie vindt dat een beleid over bloeddonatie op wetenschappelijke basis moet gestoeld zijn, merkt Unia op. Datzelfde hof stelt verder dat elk Europees land een donorbeleid moet overwegen dat én veilig bloed garandeert én geen strengere uitsluitingscriteria hanteert dan noodzakelijk voor mannen die seks hebben met mannen.

Veilig bloed is een recht voor iedereen in onze samenleving. Om dit te garanderen is het belangrijk om een streng screening- en testbeleid te hebben. Dat is nodig omdat zelfs de meest efficiënte opsporingsmethodes geen recent opgelopen besmetting kunnen opsporen.