Centrum beschuldigd van racisme: reactie

12 december 2011
Discriminatiegrond: Racisme

Het maandblad Joods Actueel meldt vandaag op zijn website dat een medewerk(st)er van het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding antisemitische uitspraken gedaan heeft. Dit gebeurde tijdens een vorming over diversiteit voor de federale politie in het kader van een samenwerkingsovereenkomst.

In de context van een discussie over integratie kreeg de betrokken medewerk(st)er een vraag over de specifieke situatie van sommige leden van de joodse en Indische gemeenschap in België. Hierop reageerde de betrokkene dat deze vraag zich anders stelt voor hen, aangezien “zij werk, geld en macht hebben”. De medewerk(st)er vermeldde ook dat de relaties tussen de leden van de joodse gemeenschap en de Belgen en dat “zij meer op zich leven” beïnvloed waren door hun geschiedenis; het feit dat zij naar concentratiekampen gestuurd werden, ook al had België niets te maken met deze kampen.

Deze uitspraken zijn ontegensprekelijk fout en hebben geen plaats in de vormingen van het Centrum en in zijn dagelijkse werking. De directie van het Centrum heeft dan ook dit weekend onmiddellijk maatregelen genomen om aanvullende informatie te bekomen en om ervoor te zorgen dat een dergelijke fout zich in de toekomst niet meer zou voordoen. Het zal bovendien intern opgevolgd worden om het respect voor het arbeidsreglement en de arbeidsdeontologie voor alle medewerkers van het Centrum te garanderen.

Het Centrum betreurt desalniettemin dat deze uitspraken uit hun context geïsoleerd werden. De betreurenswaardige en oneerlijke interpretatie ervan stemt niet overeen met de intentie van de betrokkene, die resoluut elke vorm van antisemitisme uitsluit. Sinds zijn oprichting kreeg het Centrum wel vaker kritiek en sommigen uiten regelmatig hun ontevredenheid over de standpunten en acties van het Centrum. Maar tendentieuze berichtgeving draagt niet bij aan de strijd tegen antisemitisme.

In het algemeen kan het Centrum niet uitsluiten dat zijn medewerkers uitglijders, vergissingen of ernstige fouten maken. De directie van het Centrum aanvaardt en neemt iedere constructieve kritiek voor zijn rekening, maar werkt op een basis van vertrouwen met zijn medewerkers die dezelfde professionele, ethische en deontologische waarden delen. Transparantie is het beste antwoord. Het Centrum nodigt dan ook iedereen uit om objectief vast te stellen hoe deze vormingen verlopen, in welke context ze georganiseerd worden en welke concrete resultaten ze opleveren.