De moord op Ihsane Jarfi: de raadkamer van Luik weerhoudt het verwerpelijk motief

10 januari 2014
Discriminatiegrond: Seksuele geaardheid

De raadkamer van Luik heeft vandaag (vrijdag 10 januari 2014) zijn beschikking geveld in de zaak rond de gewelddadige moord op Ihsane Jarfi. De vier beschuldigden zijn naar het hof van assisen doorverwezen.

De tweëndertigjarige Ihsane Jarfi overleed in april 2012 nadat hij geslagen was en in een veld achtergelaten was. De raadkamer van Luik heeft homofobie weerhouden als verzwarende omstandigheid, zowel met betrekking tot de doodslag als tot de willekeurige gevangenneming van de jongeman.

Het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding heeft zich burgerlijke partij gesteld in deze zaak, naast de familie Jarfi. Daarmee wil het laten erkennen dat de beschuldigden gedreven waren door haat, misprijzen of vijandigheid jegens het slachtoffer, met name vanwege zijn seksuele geaardheid.

Het Centrum benadrukt tot slot dat haatmisdrijven niet alleen traumatisch zijn voor het slachtoffer en zijn omgeving, maar ook een gevoel van angst en onzekerheid creëren bij de groep waartoe het slachtoffer behoort.