Zoek Artikel
Unia vraagt de NMBS om toch assistentie te organiseren voor essentiële verplaatsingen
Op 20 maart kondigde de NMBS aan dat ze in verband met de gezondheidscrisis COVID-19 en de door de overheid voorgeschreven maatregelen niet langer in staat zou zijn assistentie te voorzien voor reizigers met een beperkte mobiliteit. De NMBS rechtvaardigde haar beslissing door aan te geven dat haar personeel bij het verlenen van de assistentie geen anderhalve meter afstand kan bewaren.
Ex-kankerpatiënten sinds kort gelijke toegang tot schuldsaldoverzekering
Sinds begin februari is het voor ex-kankerpatiënten gemakkelijker om een schuldsaldoverzekering af te sluiten. Verzekeringsmaatschappijen zijn sindsdien verplicht om tien jaar na de genezingsverklaring geen rekening meer te houden met een kankerverleden. Ook Unia juicht de beslissing toe, maar vraagt ook aandacht voor de chronische ziektes die voorlopig uit de boot vallen.
Slechts 1 op 4 websites van gemeenten is goed toegankelijk
Voor het project 'de toegankelijkheid van de gemeenten' bekeek Anysurfer de websites van 30 Vlaamse, 25 Waalse en 5 Brusselse gemeenten. Van de gemeenten uit deze kleine steekproef scoorde slechts 1 op 4 gemeenten goed op basistoegankelijkheid.
Oudere chauffeurs niet verzekeren, is verboden
Oudere bestuurders die een autoverzekering willen afsluiten, krijgen omwille van hun leeftijd vaak het deksel op de neus. Unia wil een einde maken aan die leeftijdsdiscriminatie.
Ziekenhuizen weinig oog voor dove of slechthorende patiënten
Slechts een handvol ziekenhuizen heeft oog voor dove en slechthorende patiënten. Zij hebben vaak moeite om de weg te vinden in het ziekenhuis, worden niet begrepen of kunnen niet volgen en vinden geen informatie op maat. Dat concludeert Unia na een bevraging van ziekenhuizen en gesprekken met dove en slechthorende personen.
Europa moet burgers beter beschermen tegen discriminatie
10 jaar geleden, op 2 juli 2008, stelde de Europese Commissie een nieuwe richtlijn tegen discriminatie voor, bekend als de richtlijn ‘Goederen en Diensten’ of ‘De horizontale richtlijn’ En daarna bleef het stil...
Voorstel gescheiden bussen voor mannen en vrouwen: Unia verwijst melders door naar genderinstanties
Mannen en vrouwen apart in de bus: een voorstel dat volledig indruist tegen een inclusieve samenleving. Omdat Unia niet bevoegd is voor meldingen die te maken hebben met gender, worden melders doorverwezen naar de twee andere instanties. Wettelijk kan Unia die meldingen dus niet onderzoeken.
Kotbaas veroordeeld voor discriminatie
De rechtbank van Gent veroordeelde een kotbaas tot een dwangsom voor onder andere raciale discriminatie omdat hij zijn studentenkot alleen wou verhuren als de kandidaat-huurder ‘tussen de 20 en 26 was én Belgische ouders’ had.
Leerlingen meer dan drie uur per dag in schoolbus
In Wallonië zijn 1500 leerlingen meer dan drie uren per dag onderweg naar het buitengewoon onderwijs. Dat probleem kan aangepakt worden wanneer die leerlingen kunnen kiezen voor een school in hun buurt. Daarom pleiten Unia, de Franstalige Kinderrechtencommissaris en de Gezinsbond voor meer inclusief onderwijs. Dat werd besproken op een studiedag waar ouders nogmaals aan de alarmbel trokken.
Bevraging over toegankelijkheid van gemeenten
Unia bezorgde een vragenlijst aan de gemeentesecretarissen van alle Vlaamse en Waalse gemeenten. Ze kunnen de vragenlijst invullen tot en met 14 november 2017.
Volg ons op onze sociale media