Geannuleerde inschrijving van een student met schizofrenie

6 januari 2014
Actiedomein: Onderwijs
Discriminatiegrond: Handicap
Nadat op het medisch onderzoek aan het begin van het schooljaar was gebleken dat een student aan schizofrenie leed, annuleerde de school zijn inschrijving. Ze deed dat zonder eerst de gevolgen van de ziekte in zijn individuele geval te bevragen en te onderzoeken, en zonder mogelijke redelijke aanpassingen met hem te bespreken.

Op aanraden van het Centrum richtte de student een informeel verzoek aan de minister van Onderwijs om in te grijpen, met als argument dat de school de geijkte procedure niet had gevolgd bij het nemen van haar beslissing. Bij zijn verzoek voegde hij het advies van het Centrum, dat inging op de mogelijke directe discriminatie op grond van handicap en het weigeren van redelijke aanpassingen.

De minister ging in op het verzoek en beval de school om de student opnieuw in te schrijven. De directrice van de school verzekerde de student ook dat alles in het werk zou worden gesteld om hem optimaal te begeleiden.

Vergelijkbare artikels

4 februari 2021

Onderwijs: België opnieuw veroordeeld wegens gebrek aan inclusie van kinderen met een verstandelijke beperking

Het Europees Comité voor sociale rechten heeft een beslissing genomen over het recht op inclusief onderwijs voor kinderen met een verstandelijke beperking, met name in het onderwijs van de Fédération Wallonie-Bruxelles (Franse Gemeenschap): België wordt opnieuw veroordeeld. Drie jaar geleden werd ons land al veroordeeld op dit punt. Destijds ging het over het onderwijs in de Vlaamse Gemeenschap.