#GeefMe1Minuut-videowedstrijd: meer dan 100 scholen tegen racisme

10 januari 2019
Actiedomein: Alle domeinen
Discriminatiegrond: Racisme

‘Er komt een nieuwe editie van de videowedstrijd #GeefMe1Minuut,’ dat kondigde Unia-directeur Els Keytsman aan op de eerste prijsuitreiking van de scholenwedstrijd in de Kazerne Dossin.  ‘Met meer dan 100 inzendingen uit heel België was de wedstrijd een groot succes.’

‘Ik ben jong en geloof dat we samen het verschil kunnen maken tegen racisme,’ zo klonk het bij de jonge winnaars van onze wedstrijd #GeefMe1Minuut. Op 1 minuut moesten leerlingen zo creatief mogelijk uitleggen wat ze zouden doen tegen racisme als ze burgemeester zouden zijn.

119 video’s

Het omgaan en samenleven met anderen, is ook op scholen een hot item. Dat zagen we in het enthousiasme waarmee klassen reageerden op onze wedstrijd. We kregen maar liefst 119 inzendingen.

‘De allereerste editie was dan ook een succes,’ zegt Keytsman. ‘Unia lanceerde de wedstrijd in dit schooljaar, waarin maar liefst twee verkiezingen vallen. Politiek raakt ook jongeren. Die jongeren hebben een open blik op politiek en daar pikken we op in. De leerlingen debatteerden over wat racisme doet met een mens en net zo’n debat is de kern van politiek. Het werken aan de video is minstens even belangrijk als het eindresultaat.’

Op 9 januari waren de genomineerden te gast in het museum Kazerne Dossin. De drie winnende klassen werden daar in de bloemen gezet door Unia.

Geëngageerde winnaars

‘Mechelen is een superdiverse stad, daarom vinden we het cruciaal om een positieve boodschap over diversiteit de wereld in te sturen,’ vertelde een leerling van BimSem, één van de winnende scholen. ‘We wilden anderen warm krijgen en tonen dat je op een heel eenvoudige manier racisme de pas kunt afsnijden,’ klonk het bij een leerling van een school uit Colfontaine die ook in de prijzen viel. ‘Iedereen is welkom in België,’ besloot een leerling uit VOX Pelt, de derde school die met een cheque naar huis ging.

Elke winnende school kreeg van Unia een cheque van 5.000 euro. Daarmee moet de school een project op poten zetten rond diversiteit of racismebestrijding. Die projecten worden bekendgemaakt op de volgende Internationale Dag tegen Racisme, op 21 maart.

Wil je meer weten over de nieuwe editie ? Hou dan onze site in het oog.

De deelnemende en winnende video’s kan je bekijken op onze afspeellijst op YouTube