Homoseksuele man slachtoffer van doodslag in het Avroy park te Luik : reactie Centrum

25 juli 2012
Discriminatiegrond: Seksuele geaardheid

In de nacht van dinsdag op woensdag werd een man het slachtoffer van doodslag in een Luiks park. Uit de feiten zou blijken dat het waarschijnlijk gaat om een doodslag gegrond op homofobie. Na de doodslag op Ihsane Jarfi, de recente aanvallen op homoseksuelen te Aalst, Antwerpen en twee maal te Gent , tellen we nu al vijf gewelddaden op één week tijd met een mogelijks homofobe beweegreden.

Het Centrum is diep geschokt en veroordeelt elk van deze gewelddaden. Wanneer uit het onderzoek door politie en parket zou blijken dat de doodslag inderdaad op homofobie gestoeld is zal het Centrum er nauw op toezien dat de verzwarende omstandigheid homofobie wordt opgenomen in het dossier. Het Centrum zal dan ook de mogelijkheid onderzoeken om zich burgerlijke partij te stellen.

In 2011 heeft het Centrum negen dossiers geopend waarbij het ging om fysiek geweld (5) of andere misdrijven (4) ingegeven door homofobie. Meestal speelden de feiten zich af in openbare ruimte. Een verwerpelijke beweegreden (homofobie) kan op juridisch vlak een “verzwarende omstandigheid” uitmaken.

Het Centrum herinnert er overigens aan dat deze cijfers geen exact beeld geven van de realiteit aangezien dergelijke feiten niet altijd leiden tot een melding. Het is van groot belang dat slachtoffers of getuigen om homofoob geweld zich melden bij het Centrum, de holebiverenigingen, de lokale meldpunten alsook bij de lokale politie.

Het Centrum vraagt aan de politionele en gerechtelijke instanties om bijzondere aandacht te besteden aan het onthaal van slachtoffers van homofoob geweld en aan de bepalingen uit de antidiscriminatiewetgeving betreffende de verwerpelijke beweegreden of haatmisdrijf. In het kader van zijn opdrachten en statuut levert het Centrum zijn bijdrage en deskundigheid aan het uitbouwen van een actieplan tegen homofobie door de federale overheid.