Jaarrapport: Steeds meer mensen melden discriminatie bij Unia

13 juni 2018
Actiedomein: Alle domeinen
Discriminatiegrond: Alle gronden

Unia heeft vorig jaar een recordaantal dossiers over discriminatie geopend. Van de 2.017 dossiers werd er 326 keer onderzocht of er sprake was van aanzetten tot haat, geweld of discriminatie online. ‘Stilstaan is achteruit gaan. Daarom helpt Unia steeds meer mensen op verschillende manieren: via vormingen, adviezen of studiewerk.’

Unia presenteert vandaag haar jaarrapport 2017 ‘Stilstand is geen optie’. ‘Daaruit blijkt dat discriminatie steeds vaker wordt gemeld bij Unia. We openden het meeste dossiers over mogelijke discriminatie vanwege raciale criteria (782), handicap (516), gevolgd door geloof & levensbeschouwing (319) en leeftijd (149)’, zegt Unia-directeur Els Keytsman.

Dat Unia de meeste dossiers opent over raciale criteria, heeft volgens Keytsman te maken met de stereotype raciale beeldvorming die we al vanaf de kindertijd krijgen ingelepeld. ‘Via boeken, films, grapjes, woorden, beelden, … Maar ook door wat niet gezegd wordt: bijvoorbeeld het zwijgen rond ons koloniale verleden. Wij vinden de toename van racisme vandaag een dominant en zorgwekkend probleem,’ benadrukt Keytsman.

Cyberhate

Ook over racisme en haat op het internet blijven mensen bij Unia aankloppen: 326 van de dossiers die Unia opende gaat hierover. Online hate speech wordt de afgelopen jaren steeds vaker aan de kaak gesteld, maar het blijft zeldzaam en moeilijk om een veroordeling te bekomen. ‘Daarom benadrukken we dat er sinds kort (eind april 2018) een anonieme twitteraar door de rechtbank werd veroordeeld,’ zegt Keytsman.

Volgens Unia is dit een primeur voor ons land. Het parket zocht naar de identiteit van een anonieme internettrol die systematisch een vrouw belaagde op Twitter. Dat slachtoffer liet zich in de aanloop naar de rechtszaak bijstaan door Unia. ‘De maskers vallen af. Het is niet omdat je het anoniem op mensen hebt gemunt dat het daarom juridisch ongestraft blijft. We vinden dit een belangrijk signaal in de strijd tegen systematisch cyberhate en tegenover de slachtoffers ervan.’

Juridische procedure

Zelf trekt Unia niet veel naar de rechtbank. ‘Dat zit niet in onze DNA. Wij geloven in bemiddelen en onderhandelen met mensen. Dat gaat vaak sneller en kost minder. Alleen als dat vastloopt of als het is een flagrante en gewelddadige overtreding van de wet, nemen we gerechtelijke stappen. In 2017 deden we dat 13 keer, waarvan 5 juridische procedures vanwege raciale criteria en 4 voor handicap,’ vertelt Keytsman.

Steeds meer adviezen en aanbevelingen

In het jaarrapport is er ook een flink deel gereserveerd voor de 22 adviezen en aanbevelingen die Unia schreef in 2017. ‘Dat zijn adviezen van ontwerpen van wetteksten of reglementen of aanbevelingen gebaseerd op onderzoeken. Denken we maar aan ons aanbeveling over Gebarentaal in het gewoon onderwijs of onze aanbeveling over bloeddonatie voor mannen die seks hebben met mannen.’

Unia bestudeert en onderzoekt

‘In 2017 publiceerden we twee toonaangevende studies. Een over de arbeidsmarkt, de ander over het onderwijs. In die twee studies zoeken we van naaldje tot draadje uit welke structurele uitsluitingsmechanismen er zijn. Maar ook de antidiscriminatiewetgeving werd tegen het licht gehouden. Dat zijn telkens studies en onderzoeken waarmee experts aan de slag gaan ’, klinkt het.

In de prijzen

In 2017 kregen we een prijzen voor enkele aspecten van ons werk. ‘Een voor ons filmpje over de rechten van mensen met een handicap. Een ander voor de module handicap van onze online vorming over de antidiscriminatiewetgeving eDiv. Daarbij loofde de jury van de egov awards de toegankelijkheid in de categorie innovatie. ‘Vorming en sensibilisering is trouwens een andere essentiële taak van Unia. Zo gaven we vorig jaar aan maar liefst 12.378 mensen vormingen en workshops over gelijke kansen en wetten tegen discriminatie en racisme.’

Wil je meer weten over wat Unia elke dag doet? Klik hier en lees ons jaarrapport. Ons werk in cijfers vind je hier terug.