Schietpartij in Toulouse : reactie van het Centrum

19 maart 2012
Discriminatiegrond: Racisme

Het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding is geschokt door de blinde antisemitische aanslag die vanmorgen plaatsvond aan een school in Toulouse. Deze schietpartij kostte het leven aan vier personen, onder wie drie kinderen. Het Centrum sluit zich aan bij de vele steunbetuigingen aan de slachtoffers, hun naasten en de joodse gemeenschap in Frankrijk.

Het Centrum is tevreden over de snelle reactie van de Belgische overheden die deze barbaarse daad niet alleen veroordeelden, maar ook opriepen tot waakzaamheid voor de veiligheid van de joodse gemeenschap in ons land.

Vorig jaar steeg het aantal antisemitische meldingen in ons land tot 82, wat het tweede hoogste cijfer is sinds 2004. Rekening houdend met de onderrapportering en de grootte van de joodse gemeenschap in België is dit cijfer zeker onrustwekkend te noemen. De angst van de joodse gemeenschap om geconfronteerd te worden met zulke daden is dus spijtig genoeg correct. Dit vereist dan ook een bijzondere waakzaamheid.

Een dergelijke barbaarse daad komt bovendien ook niet uit de lucht gevallen. Wat ook de reden van deze slachtpartij zou zijn, zulke daden komt voort uit haatpropaganda. Dit bewijst de nood aan een antiracismewetgeving om elke vorm van aanzetten tot haat, geweld en discriminatie te verbieden, net als de ontkenning en minimalisering van de joodse genocide.