Stakingsvordering tov discriminatie van homokoppel

27 april 2005
Actiedomein: Huisvesting
Discriminatiegrond: Seksuele geaardheid

Rechtbank van Eerste Aanleg van Nijvel beveelt eigenaar discriminatie van homokoppels te staken

Op dinsdag 19 april 2005, beval de Rechtbank van Eerste Aanleg van Nijvel een eigenaar de discriminatie van holebi's te staken bij het te huur aanbieden van zijn vastgoed. Het vonnis legt voor elke toekomstige inbreuk een dwangsom op van honderd euro.

De feiten deden zich voor in november 2004. Een homokoppel deed in zijn zoektocht naar een geschikte huurwoning in de omgeving van Brussel een beroep op een vastgoedkantoor. Het vastgoedkantoor stelde hen een villa voor die aan hun verwachtingen voldeed. Er werd een optie genomen met de betaling van een voorschot ten bedrage van één maand huur. Maar de eigenaar gaf via het vastgoedkantoor te kennen dat hij verkoos zijn eigendom te verhuren aan een " traditioneel " koppel.

Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding ziet in het vonnis een belangrijk precedent omdat het hier gaat om de eerste stakingsvordering die werd ingeleid op een Franstalige burgerlijke rechtbank.

Een vordering tot staking biedt slachtoffers van discriminatie de mogelijkheid om in een procedure zoals in kortgeding door de voorzitter van de rechtbank een einde te laten stellen aan de discriminatie.

Naast discriminatie gebaseerd op een zogenaamd ras, de huidskleur, de afkomst en de nationale of etnische afstamming is het Centrum nu ook bevoegd voor de bestrijding van andere vormen van discriminatie, onder meer discriminatie gebaseerd op de seksuele geaardheid.