Uitspraak in de zaak van de racistische aanval in asielcentrum te Broechem

13 oktober 2006
Actiedomein: Samenleving
Discriminatiegrond: Racisme

Het Centrum nam vandaag kennis van het vonnis van de Correctionele Rechtbank te Antwerpen in de zaak van racistisch geweld ten aanzien van bewoners van het opvangcentrum voor asielzoekers in juli 2004 in Broechem. We kunnen vaststellen dat de rechter rekening heeft gehouden met het uitgesproken racistisch en laakbaar karakter van de feiten. De rechter erkende ook de fysieke en morele schade die toegebracht werd aan drie mannen.

Naast de drie slachtoffers, hadden ook Fedasil, het Federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers en het Centrum zich burgerlijke partij in deze zaak gesteld. Er werd aan beide 1€ schadevergoeding toegekend.

De feiten zorgden indertijd voor heel wat beroering en er volgde een snel en kordaat optreden van politie en gerechtelijke overheid.

Ter herinnering: begin juli 2004 vallen vier gemaskerde en gewapende jonge mannen ’s nachts een woongedeelte binnen van het opvangcentrum voor asielzoekers te Broechem (Ranst). Onder bedreiging moeten de slachtoffers antwoorden op de vraag of ze moslim waren, dan wel dat ze naar België kwamen om er te werken. Een positief antwoord op deze vragen leidt tot slagen en verwondingen. Drie van de getroffen asielzoekers, een Tsjetsjeen, een Palestijn en een Kosovaar, stellen zich naderhand burgerlijke partij.

De schok was voor hen erg groot en leidde tot ernstige stress- en depressiestoornissen. Het Centrum besloot van meet af aan deze mensen te ondersteunen. Twee van de drie slachtoffers gingen op het aanbod in. Hun vertrouwen in de samenleving moest worden hersteld door ze zo goed als mogelijk te betrekken bij de procedures (vier!) tegen drie minderjarigen, en één meerderjarige. Lastens de meerderjarige is nu een vonnis geveld.

Met dit vonnis wordt erkend dat zij schade hebben geleden. Wij geloven dat dit vonnis een bijdrage kan leveren aan het verwerkingsproces van de slachtoffers.

Ten aanzien van één van de minderjarigen die zich berouwvol en constructief opstelde, werd reeds een herstelgericht overleg in groep afgewerkt. Ten aanzien van twee andere personen, minderjarigen, zijn de procedures nog hangend.

Het is pas sinds 2003 mogelijk dat verwerpelijke beweegredenen, zoals racisme, mee in aanmerking kunnen genomen worden voor bepaalde feiten, zoals hier, bij slagen en verwondingen, met het oog op strafverzwaring. Het racistische oogmerk bij de ten laste gelegde feiten is duidelijk weerhouden. Dat is erg belangrijk. Het Centrum is dan ook verheugd.