Veroordeling toespraken tijdens jeugdcongres N-SA: inbreuk op de Antiracismewet

5 december 2011
Discriminatiegrond: Racisme

De correctionele rechtbank van Brugge heeft vandaag een man veroordeeld voor een toespraak die gehouden werd tijdens een jeugdcongres van het Nieuw Solidaristisch Alternatief (N-SA). De man werd in 2002 al veroordeeld voor gelijkaardige feiten. Het Centrum voor gelijkheid van kansen had zich burgerlijke partij gesteld in deze zaak.

Het Nieuw Solidaristisch Alternatief - een in 2007 opgerichte koepelorganisatie van verschillende extreemrechtse splintergroeperingen- was de initiatiefnemer van dit congres. Het congres ging door onder de vorm van een concert om zo jongeren beter te kunnen bereiken. Tussen de optredens door werden toespraken gehouden door diverse sprekers, onder wie de veroordeelde, die tevens nationale coördinator is van het N-SA.

Tijdens het congres, dat doorging op 10 oktober 2009, deed de man onder meer volgende uitspraken:
“ … meisjes worden door vreemdelingenbendes verkracht en geschoffeerd” en “… onze arbeiders, jong en oud worden geminacht en vernederd. Door vreemde elites worden ze in het gezicht gespuwd. Wie krijgt de jobs, kameraden? Wie krijgt het geld? Wie krijgt er sociale woningen? Wie krijgt sociale hulp? Wie wordt er in dit land royaal bedeeld en behandeld? De immigrant, de illegaal…”

De rechtbank stelde vast dat de uitspraken een inbreuk vormen op de Antiracismewet, en meerbepaald aanzetten tot haat of geweld tegen een groep of gemeenschap of leden ervan wegens een zogenaamd ras, de huidskleur, de afkomst of de nationale of etnische afstamming. De man werd veroordeeld tot een geldboete, 5 jaar ontzetting uit openbare functies en een gevangenisstraf van 3 maanden met uitstel.

Het Centrum reageert tevreden op deze uitspraak. “ In een democratie moet iedereen zich kritisch kunnen uitlaten, maar zogeheten vreemdelingen systematisch en op willekeurige wijze afschilderen als criminelen is een brug te ver ”, zegt Jozef De Witte, directeur van het Centrum. “Dat men bovendien via een muzikaal congres jongeren tracht te overtuigen van dit gedachtegoed, is verontrustend te noemen.”