Verbod op het dragen van lichaamsbedekkende zwemkleding

Zwemmers in lichaamsbedekkende zwemkleding worden soms de toegang geweigerd in publieke zwembaden. Zo’n verbod raakt zowel zwemmers die om religieuze redenen een lichaamsbedekkend zwempak (of ‘boerkini’) dragen, als mensen die dat omwille van hun gezondheidstoestand, fysieke eigenschap of handicap doen.

Zwembaden die lichaamsbedekkende zwemkleding weigeren, geven daarvoor uiteenlopende redenen: veiligheid, hygiëne, gelijkheid tussen vrouwen en mannen, ecologische redenen, enz.

Het advies van Unia

Bij Unia hielden we alle argumenten tegen lichaamsbedekkende zwemkleding tegen het licht. We riepen hiervoor de expertise in van het Agentschap Zorg en Gezondheid en de Vlaamse genderkamer. Onze conclusie? We zien geen gegronde redenen om de vrije keuze voor lichaamsbedekkende zwemkleding te beknotten.

Recente rechtspraak over lichaamsbedekkende zwemkledij

Uitspraken over verboden op lichaamsbedekkende zwemkleding in publieke zwembaden spreken elkaar soms tegen en leiden soms tot beroepsprocedures. Een overzicht:

• De rechtbank van eerste aanleg van Gent (twee vonnissen op 5 juli 2018: zwembad Merelbeke en zwembad Van Eyck) gaf aan dat er geen redenen zijn om het dragen van lichaamsbedekkende zwemkleding te verbieden. Voor hygiëne en veiligheid verwees de rechter naar het advies van het Agentschap Zorg en Gezondheid. Dat zegt dat lichaamsbedekkende zwemkleding bij correct gebruik voldoet aan de hygiënische eisen voor zwemkleding. Tot slot zag de rechtbank van Gent geen risico voor de veiligheid: noch voor de drager van lichaamsbedekkende zwemkleding, noch voor andere zwemmers.
  • De rechtbank van eerste aanleg van Antwerpen zag daarentegen géén discriminatie. In haar uitspraak op 18 december 2018 verwees ze naar verschillende legitieme redenen: het is niet mogelijk om te controleren welke stof er onder de zwemkleding gedragen wordt, de kledij kan ergens aan blijven vasthaken en is dus gevaarlijk en het werk van de redders wordt daardoor bemoeilijkt.
  • Op 23 november 2020 oordeelde het hof van beroep Antwerpen dat een verbod op het dragen van lichaamsbedekkende zwemkledij een pertinente en proportionele maatregel is om de hygiëne en waterkwaliteit in de zwembaden te garanderen. Adviezen van officiële instanties - die dit tegenspraken - werden niet gevolgd.
  • Het hof van Beroep Gent kwam op 24 juni 2021 tot een andere conclusie: het dragen van lichaamsbedekkende zwemkledij is wel veilig en hygiënisch en het hof verwees hiervoor naar het advies van het Agentschap Zorg en Gezondheid en het advies van Unia. Minder ingrijpende maatregelen dan een algemeen verbod zijn mogelijk om de hygiëne- en veiligheidsmaatregelen te doen naleven. Het hof benadrukt nog dat risico’s niet uitsluitend gebonden zijn aan het dragen van lichaamsbedekkende zwemkledij, maar ook andere types van zwemkledij met mogelijke loszittende delen, zoals een bikini.

Volg ons op onze sociale media