Hoe bewijs je discriminatie bij de toegang tot een bankrekening?
- Praktische tool
- Goederen en diensten
Mensen hebben soms moeilijkheden om een rekening te kunnen open bij een bank. Dat blijkt uit de meldingen die Unia en Myria krijgen. Ben je ook in die situatie? Contacteer dan de klachtendienst van de bank of doe een melding bij Unia. Je voegt dan het best zo veel mogelijk bewijzen van discriminatie toe. We leggen je uit hoe je dat doet.
Verzamel concrete bewijzen van discriminatie
Hoe je de bewijzen verzamelt, hangt af van de manier waarop je communiceert met de bank:
- Via e-mail: bewaar alle verzonden en ontvangen e-mails van de bank in kwestie.
- Via telefoon: neem de telefoongesprekken over de situatie op.
- Begin al op te nemen vóór het begin van het gesprek (wanneer het belt, voor de persoon opneemt) en beëindig de opname pas na het gesprek. Zo neem je een gesprek op: zet je de luidspreker van je telefoon of gsm aan en gebruik je de functie ‘opnemen’ op een andere telefoon, tablet of computer. Er bestaan ook apps waarmee je gesprekken vanop je eigen telefoon kan opnemen.
- Bevestig in een e-mail aan je gesprekspartner de inhoud van het telefoongesprek.
- Via videogesprek: neem het videogesprek met de werknemer van de bank op.
- Begin op te nemen vóór het gesprek en beëindig de opname na het gesprek.
- Bevestig in een e-mail de inhoud van het videogesprek aan je gesprekspartner.
- Via een afspraak bij de bank: neem het gesprek op dat je met de werknemer hebt.
- Begin al op te nemen vóór het gesprek en beëindig de opname na het gesprek.
- Vraag de bank om het formulier in te vullen. Let op: je kan dit formulier enkel gebruiken als je een basisbankdienst aanvraagt.
- Bevestig in een e-mail de inhoud van het gesprek aan je gesprekspartner.
- Via internet: verschijnt er een afwijzing wanneer je probeert een onlinerekening aan te maken? Maak dan een screenshot van het bericht dat verschijnt. Zorg ervoor dat op deze schermafbeelding ook de datum van je computer staat.
Goed om te weten: als er een andere persoon of getuige bij het gesprek was, vraag je best een schriftelijke verklaring van die persoon.
Meer info over de weigering van de toegang tot bankdiensten
- Denk je dat je gediscrimineerd werd bij de toegang tot bankdiensten? Ontdek meer over discriminatie en een melding doen bij Unia.
- Ontdek bij Myria (Federaal Migratiecentrum) alle voorwaarden om toegang te krijgen tot een bankrekening en de basisbankdiensten die banken verplicht moeten aanbieden.
- Heeft een bank geweigerd om je toegang te geven tot een bankrekening? Ontdek alle stappen die je kan ondernemen op de website van Myria.
Discriminatie melden
Voel je je gediscrimineerd of ben je getuige van discriminatie? Doe online je melding of bel gratis 0800 12 800 op werkdagen tussen 9.30 en 13 uur.
- Praktische tool
- Goederen en diensten