Zoek Publicatie
Kwaliteitsvol inclusief onderwijs in het belang van het kind

Unia en het Kinderrechtencommissariaat belichten in deze tekst hoe het Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap en het Verdrag inzake de Rechten van het Kind samen gerespecteerd kunnen worden bij het verwezenlijken van het recht op inclusief onderwijs.
Jaarverslag 2017: Stilstand is geen optie
2017 was een rumoerig jaar. De debatten rond de thema’s van Unia waren levendig, maar zorgden ook voor vooruitgang in de strijd tegen discriminatie. Zo werd in Brussel in 2017 een ordonnantie goedgekeurd die praktijktesten tegen arbeidsdiscriminatie toelaat. De federale regering volgde, iets voorzichtiger, begin 2018.
Diversiteitsbarometer Onderwijs (2018)
Unia liet een onderzoek uitvoeren over gelijke kansen in de scholen van de drie gemeenschappen. De Diversiteitsbarometer Onderwijs is het laatste deel van een drieluik. De eerste twee delen gingen over Werk (2012) en Huisvesting (2014).
eDiv-module: Handicap? Denk eraan!

Hoe reageer je als een medewerker een redelijke aanpassing vraagt? Wie heeft er recht op? Hoe bespreek je het in je team? Op deze en andere vragen vind je een antwoord op eDiv, in de online module 'Handicap? Denk eraan!'.
Evaluatie van de Antidiscriminatie- en Antiracismewet (2017 en 2022)
Unia bereidde met betrekking tot de Antidiscriminatie- en Antiracismewet een eigen evaluatieverslag voor. Dat gebeurde op basis van eigen praktijkervaring, gekende nationale rechtspraak en algemene expertise op het gebied van discriminatiebestrijding.
Brochure ‘Aan het werk met een handicap’: audiodescriptie
Hier kan je de audiodescriptie beluisteren van de brochure 'Aan het werk met een handicap: redelijke aanpassingen op het werk'.
Aan het werk met een handicap: redelijke aanpassingen op het werk
Deze brochure is bedoeld om het begrip ‘redelijke aanpassingen’ bekend te maken bij mensen met een handicap, maar ook bij werkgevers, vakbonden, jobcoaches, preventieadviseurs, bedrijfsartsen en andere tussenpersonen.
Met een handicap naar de school van je keuze: redelijke aanpassingen in het onderwijs

Unia ontvangt geregeld meldingen van leerlingen met een handicap en hun ouders die problemen hebben om redelijke aanpassingen te verkrijgen op school. Redelijke aanpassingen zijn een recht, gegarandeerd door de Verenigde Naties en de antidiscriminatiewetgeving in ons land.
De consultatie van personen met een handicap over hun grondrechten: Presentaties (2014)

Op 28 oktober 2014 organiseerde het Centrum een reflectiedag om de resultaten van de consultatie toe te lichten en de aanbevelingen eruit verder met de aanwezigen te bespreken.
De consultatie van personen met een handicap over hun grondrechten: resultaten en aanbevelingen (2014)

Het Interfederaal Gelijkekansencentrum heeft in het kader van zijn monitoringsopdracht bij het VN-Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap een onderzoek laten uitvoeren naar de hindernissen die personen met een handicap en actoren uit hun netwerk ervaren bij het uitoefenen van hun grondrechten en fundamentele vrijheden.
Volg ons op onze sociale media