Brochure 2009 : Discriminatie van holebi’s

Wat is het en wat doe je eraan?

Naar aanleiding van Valentijnsdag lanceert het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding (Centrum) zijn brochure ‘Discriminatie van holebi’s. Wat is het en wat doe je eraan?’. Met deze brochure wil het Centrum holebi’s informeren over hun rechten, over wat discriminatie op grond van seksuele geaardheid is en hoe ze hierop kunnen reageren.

Niet toevallig koos het Centrum voor Valentijnsdag als publicatiedatum van deze brochure. In onze samenleving, waarin een heterokoppel nog vaak als norm voorop staat, zijn homo’s, lesbiennes en biseksuelen vaak slachtoffer van discriminatie. Vaak wordt geschat dat 5 à 10% van de totale bevolking holebi is. Voor België zou dat betekenen dat 500.000 à 1.000.000 vrouwen en mannen homo, lesbienne of biseksueel zijn. Het is niet eenvoudig om hier objectieve cijfers over te geven, aangezien veel holebi’s zichzelf niet zo definiëren. Wel concreet zijn de meldingen die het Centrum regelmatig ontvangt over mogelijke discriminaties van holebi’s.

Zo ontving het Centrum in 2007 135 meldingen over discriminatie op grond van seksuele geaardheid. Uit deze meldingen blijkt dat deze vorm van discriminatie vele gezichten heeft: een homokoppel kon bijvoorbeeld in een hotel geen kamer met dubbel bed krijgen, terwijl dat voor het heterokoppel dat meteen na hen kwam geen probleem vormde; een biseksueel meisje werd na haar coming-out op het werk voortdurend gepest door haar collega’s; … Op blogs en fora op het internet zijn holebi’s vaak het onderwerp van erg vijandige taal. Ook homofoob geweld komt voor: zo werd een man slachtoffer van een gewelddadige aanval omdat hij homo is.

Praktische info en tips

“Deze meldingen zijn slechts het topje van de ijsberg”, benadrukt Jozef De Witte, directeur van het Centrum. “Zowel het Centrum als onze partners merken dat veel holebi’s niet weten hoe ze tegen discriminatie kunnen reageren. Met deze brochure willen we hen dan ook meer uitleg geven over wat de antidiscriminatiewetgeving is en waarvoor die dient. Wie te maken krijgt met discriminatie staat er niet alleen voor. Het Centrum en holebiverenigingen kunnen slachtoffers van discriminatie opvangen en begeleiden. Deze brochure moet hen dus wegwijs maken en uitleggen wat ze concreet kunnen doen.”

Daarnaast verduidelijkt de tekst ook de grenzen van de antidiscriminatiewetgeving. Is die strijdig met de vrijheid van meningsuiting, staat ze censuur toe en is de wet in alle situaties toepasbaar?

Ten slotte gaat de tekst dieper in op enkele situaties waarin holebi’s vaker moeilijkheden of discriminatie ondervinden, zoals op de werkvloer, de huisvestingsmarkt en het internet. De situaties zijn duidelijk omschreven aan de hand van realistische voorbeelden. Telkens zijn er praktische tips over wat iemand in de verschillende situaties kan doen.

De brochure kwam tot stand in samenwerking de Holebifederatie,Arc-en-Ciel Wallonie, Tels Quels en Alliàge. “De brochure komt net op tijd”, aldus Yvan Brys van de Holebifederatie. “De economische crisis vormt een gevaarlijke voedingsbodem voor anti-holebigeweld. Uit een recent Nederlands onderzoek blijkt dat de verdachten van geweld tegen holebi's meestal laagopgeleide en/of werkloze jongeren zijn. Een groep die vaak als eerste getroffen wordt door de crisis. Het bewijzen van de eigen mannelijkheid en het verlies van eigenwaarde door werkloosheid vormen een gevaarlijke cocktail.”