Studie 2008: ‘Evenementen voor allen’

Naar aanleiding van de Internationale Dag voor Personen met een Handicap presenteert het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding (Centrum) de studie ‘Evenementen voor allen: aangepaste tickets en plaatsen voor personen met een handicap’.

Elk jaar ontvangt het Centrum meldingen van personen met een handicap die ons vertellen dat ze sportieve of culturele evenementen niet in goede omstandigheden  of zelfs helemaal niet konden bijwonen. Daarnaast moeten zij soms een hoge toegangsprijs betalen, omdat de toegankelijke plaatsen zich op het parterre of in de VIP-zone bevinden.

“In 2007 ontving het Centrum 31 meldingen over het domein ‘ontspanning, cultuur en toerisme’, wat 10% uitmaakte van alle meldingen over handicap”, zegt Jozef De Witte, directeur van het Centrum. “Deze meldingen gaan over toegankelijkheidsproblemen of over een gebrek aan redelijke aanpassingen voor personen met een handicap. Uit deze meldingen blijkt onder meer dat er bij reservatie vaak weinig of geen informatie beschikbaar is over aangepaste zitplaatsen, dat de zitplaatsen voor personen met een handicap oncomfortabel zijn, dat er een tekort aan geschikte plaatsen is, dat zij te hoge prijzen moeten betalen, dat er liften zijn die men niet kan of mag gebruiken, dat zij plaatsen toegewezen krijgen ver van familie en vrienden, enz.”

Voor de studie ‘Evenementen voor allen: aangepaste tickets en plaatsen voor personen met een handicap’ vroeg het Centrum verenigingen, gespecialiseerd in aanpassingen voor evenementen en verenigingen van en voor personen met een handicap naar hun ervaringen, goede praktijken en aanbevelingen. Daarnaast richtte het Centrum zich ook tot een aantal ticketverkooppunten (Fnac, KBC Ticket Shop, Go for Music, Sherpa, enz.) en organisatoren van evenementen en concerten (Live Nation, C-Live, …). In tegenstelling tot de verenigingen en hun leden was hun respons echter klein.

“Uit de studie blijkt dat er nochtans goede voorbeelden zijn en dat evenementen toegankelijk kunnen zijn voor allen, ook voor personen met een handicap. Flexibele toegankelijke plaatsen, technische voorzieningen voor slechthorenden, verhoogde podia zodat rolstoelgebruikers beter kunnen zien en de mogelijkheid voor vrienden en familie om bij de persoon met een handicap te zitten, zijn maar enkele voorbeelden van goede praktijken die niet altijd een grote kostprijs met zich meebrengen”, verduidelijkt De Witte.

“Met deze studie wijzen we de organisatoren van evenementen op bestaande goede praktijken. Bovendien richten we enkele aanbevelingen tot de bevoegde overheden (federaal, gewesten, brandweerdiensten). Deze concrete adviezen kunnen bijdragen tot betere maatregelen en aanpassingen, zodat personen met een handicap beter kunnen deelnemen aan het culturele aanbod”, aldus De Witte. Het Centrum vraagt onder meer

  • een verbod op hogere prijzen bij gebrek aan keuzemogelijkheden inzake zitplaatsen;
  • het aanmoedigen van prijscompensaties wanneer er onvoldoende aanpassingen zijn;
  • om meer uniforme en gecoördineerde normen inzake veiligheid en evacuatie te ontwikkelen;
  • om stimuli en reglementering te voorzien, zodat zalen op termijn beter toegankelijk worden.

Naar organisatoren en zalen toe doet het Centrum volgende aanbevelingen:

  • duid een referentiepersoon aan die verantwoordelijk is voor alle informatie en alle aanpassingen voor personen met een handicap;
  • geef van bij de reservatie heldere informatie en bied verschillende reservatiemogelijkheden aan die aangepast zijn aan verschillende soorten handicaps;
  • pas uw onthaal, zalen en randinfrastructuur aan zodat personen met een handicap mits redelijke aanpassingen op evenwaardige wijze kunnen genieten van cultuur.

Downloads

Vergelijkbare publicaties

3 december 2009

Redelijke aanpassingen in 10 brochures (2009)

{title}

Het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding heeft een reeks van 10 brochures (praktische steekkaarten) ontwikkeld over redelijke aanpassingen voor personen met een handicap in verschillende domeinen van het dagelijkse leven: cultuur, horeca, openbare dienstverlening, handelszaken enzovoort. Daarmee wil het de leveranciers van goederen en diensten in verschillende sectoren informeren en sensibiliseren over het concept ‘redelijke aanpassing’.