Bank reserveert studentenjobs niet langer voor kinderen van personeelsleden

14 september 2018
Actiedomein: Werk
Discriminatiegrond: Andere gronden

Een jonge vrouw die zich kandidaat stelt voor een vakantiejob bij een grootbank, ontvangt geen reactie op haar kandidaatstelling. Ze vermoedt dat de jobs gereserveerd worden voor kinderen van het personeel en klopt aan bij Unia. De bank, die dit aanwervingsbeleid ook intern al in vraag had gesteld, besluit daarop om voortaan de studentenjobs voor alle kandidaten open te stellen.

Unia won bij de bank eerst meer informatie in over het aanwervingsbeleid rond studentenjobs, en of die effectief voorbehouden worden voor kinderen van het personeel. Daarnaast informeerden we de bank over de wetgeving: studentenjobs voorbehouden aan kinderen van personeelsleden, zorgt ervoor dat andere kandidaten omwille van hun geboorte uit de boot vallen. Omdat ‘geboorte’ een van de beschermde discriminatiecriteria is, gaat het over discriminatie. Door zo’n maatregel ontstaat er immers een groeiende ongelijkheid in de herkomst van het personeel: generatie na generatie vallen zo bepaalde kandidaat-jobstudenten telkens uit de boot.

De bank bevestigde dat studentenjobs inderdaad voorbehouden werden aan kinderen van personeelsleden, maar dat hierover ook intern al een debat begonnen was. Het aanbieden van studentenjobs aan iedereen zou immers ook voor de bank zelf een voordeel zijn: het vergroot namelijk de kans om een bredere groep van ‘young talents’ aan te trekken, en om iedereen met interesse in het bankwezen te doen proeven van het werken in een bank.

Na de tussenkomst van Unia besloot de bank dan ook om het aanwervingsbeleid onmiddellijk aan te passen, en de studentenjobs voor iedereen open te stellen.

Meer weten?