Geen uitsluiting voor leerling met het syndroom van Asperger

3 juli 2019
Actiedomein: Onderwijs
Discriminatiegrond: Handicap

Zes weken voor hij zijn certificaat van basisstudies (CEB) kan behalen, wordt een leerling met leerproblemen en het syndroom van Asperger van school gestuurd. Zijn ouders, een dienst voor jeugdhulpverlening en Unia verdedigen de jongen bij het schoolbestuur. Die beslist uiteindelijk om de uitsluitingsprocedure op te schorten, zodat de jongen zijn examens succesvol kan afleggen.

De leerling volgt les in het zesde leerjaar van een gewone school. Hij heeft leerproblemen en kreeg recent de diagnose van het syndroom van Asperger. Zes weken voor de eindexamens wordt de leerling van school gestuurd, omdat hij moeilijk beheersbaar gedrag vertoont.

De ouders blijven niet bij de pakken zitten en roepen de hulp in van Unia. Wij adviseren hen om contact op te nemen met een dienst voor jeugdhulpverlening, die hen kan ondersteunen tijdens de procedure.

Het recht om examens af te leggen

Volgens Unia is de straf voor de leerling disproportioneel. Niet alleen is de timing (zes weken voor het eindexamen) erg ongelukkig, bovendien kan het gedrag van de leerling deels worden verklaard door zijn recente diagnose. Unia en de dienst voor jeugdhulpverlening nemen daarom contact op met de directie. De directie komt echter niet terug op de beslissing, en gelooft dat de school er alles aan heeft gedaan om de leerling zo goed mogelijk op te vangen.

Unia contacteert daarop het schoolbestuur. We delen onze analyse. Daarop wordt er een hoorzitting georganiseerd in aanwezigheid van het schoolbestuur en de dienst voor jeugdhulpverlening, die de ouders begeleidt. Het schoolbestuur beslist om de uitsluitingsprocedure op te schorten en om de leerling zijn eindexamens te laten afleggen in het bijzijn van externe instructeurs.

Meer weten?