Ook mensen met een kleine gestalte kunnen voortaan professioneel aan de slag als chauffeur

18 maart 2022
Actiedomein: Werk
Discriminatiegrond: HandicapAndere gronden

Een openbare vervoersmaatschappij weigert systematisch kandidaten met een kleine gestalte voor rijfuncties. Dankzij de interventie van Unia, past de vervoersmaatschappij haar aanwervingsprocedure aan en gebruikt ze nu rijtesten.

Unia kreeg verschillende meldingen over een minimumlengte als voorwaarde voor chauffeursfuncties bij een openbare vervoersmaatschappij. Kandidaten die minder dan 1m60 groot zijn, worden systematisch geweigerd.

Unia wees het bedrijf op de mogelijk discriminerende aard van dit criterium waarop de vervoersmaatschappij besloot om dit criterium te vervangen door een rijtest. Deze test is een middel om de geschiktheid van de sollicitanten objectief te beoordelen, en dit in samenwerking met de interne adviseur voor preventie en bescherming op het werk.

Unia verheugt zich over het initiatief en herinnert het bedrijf ook aan haar verplichting om redelijke aanpassingen te treffen voor mensen die niet groot genoeg zijn. Dit kan bijvoorbeeld door hen alleen te laten rijden in bussen met aangepaste bestuurdersposities.