Hof van Cassatie, 29 oktober 2013

29 oktober 2013
Discriminatiegrond: Geloof of levensbeschouwing
Rechtsmacht: Hof van Cassatie

In een hele reeks YouTube-filmpjes laat F.B. zich in bijzonder grove en kwetsende bewoordingen uit ten aanzien van een politica getroffen door een ongeneeslijke ziekte (ondertussen is ze overleden). Ook andere politici worden zwaar op de korrel genomen. Een aantal van zijn uitlatingen betreffen niet-moslims.

Op 6 juni 2013 werd hij veroordeeld door het hof van beroep van Antwerpen. Hij diende een Cassatie-verzoek in: volgens zijn verdediging ging het om een drukpersmisdrijf, dat door het hof van assisen moet worden beoordeeld en waarvoor de ‘gewone’ rechtbanken niet bevoegd zijn.

Het Hof van Cassatie bevestigt zijn rechtspraak zoals reeds geformuleerd in een arrest van 6 maart 2012. Een drukpersmisdrijf vereist een strafbare meningsuiting in een tekst die vermenigvuldigd is door een drukpers of een gelijkaardig procedé, zoals digitale verspreiding. De vermenigvuldiging van strafbare mondelinge of audiovisuele meningsuitingen levert geen persmisdrijf op. Het gaat in die gevallen immers niet om geschreven teksten.