Onderhandelde oplossingen bij discriminatiedossiers
In discriminatiedossiers probeert Unia in de eerste plaats tot een onderhandelde oplossing te komen. We sturen daarbij aan op een constructieve, buitengerechtelijke afhandeling. Die benadering biedt meer kans op een snelle, duurzame en vaak ook structurele oplossing, en draagt zo bij aan een preventieve aanpak van discriminatie.
De databank op deze pagina verzamelt voorbeelden van onderhandelde oplossingen waarbij Unia betrokken was. Vul een zoekterm in, maak gebruik van de filters of blader door het overzicht.
Filter
Vouchers nu ook bruikbaar voor rolstoelgebruikers bij ticketverkoop
Unia kreeg een melding van een rolstoelgebruiker die haar vouchers voor korting niet kon gebruiken voor tickets voor concerten en evenementen. We hebben het probleem aangekaart bij de ticketverkoper en gezorgd voor een oplossing.
Krantenabonnement opzegbaar via verschillende kanalen
Een persoon met een handicap meldde dat een krant enkel telefonisch opzegbaar was. Dat is moeilijk voor bijvoorbeeld mensen met een auditieve beperking. Na overleg met de krantengroep zijn de opzegmogelijkheden uitgebreid.
Alternatief voor digitale medische afspraken
Toegang tot gezondheidszorg is essentieel. Maar de digitalisering van diensten kan zorgen voor discriminatie, bijvoorbeeld als afspraken alleen online kunnen. Gelukkig is er een oplossing mogelijk.
Oplossing voor online huiswerk maken
De digitale kloof is ook een realiteit op school. Eén leerling kon zijn huiswerk niet maken omdat hij thuis geen computer had. Het huiswerk moest op een online platform worden gemaakt. Ontdek meer.
Hogere verzekeringspremie vermeden
Een man moest een 45% hogere premie betalen voor een schuldsaldoverzekering bij een verzekeringsmaatschappij vanwege ADHD. Nadat Unia tussenbeide kwam, besloot de verzekeraar uiteindelijk om zijn premie tegen normale voorwaarden aan te bieden.
Spellingscorrector voor dyslectische en dysorthografische student
Unia hielp een dyslectische en dysorthografische student. Zijn school stond niet toe dat hij tijdens bepaalde lessen een spellingscorrector gebruikte.
Parkeerplaats enkel voor personen met een handicap
Een man koopt een nieuwbouwappartement. Bij de oplevering van het appartement blijkt dat de aangepaste parkeerplaats voor personen met een handicap ontbreekt. Dankzij de tussenkomst van Unia werd er een oplossing gevonden.
Digitale identiteitsapp voor blinde en slechtziende gebruikers
Unia ontving diverse meldingen over een digitale identiteitsapp die niet toegankelijk was voor blinde en slechtziende personen. Na lang aandringen kon Unia hen ertoe bewegen om de problemen aan te pakken.
Sociale huisvestingsmaatschappij voortaan wel aanwezig bij eerste huisbezoek
Een vrouw die op een sociale huurwoning wachtte, kreeg een woning in slechte staat aangeboden. De sociale huisvestingsmanager was niet aanwezig bij het bezoek ter plaatse en ontkende dat de woning in slechte staat verkeerde. Unia kon de 2 partijen samenbrengen.