Ga verder naar de inhoud

Onderhandelde oplossingen bij discriminatiedossiers

In discriminatiedossiers probeert Unia in de eerste plaats tot een onderhandelde oplossing te komen. We sturen daarbij aan op een constructieve, buitengerechtelijke afhandeling. Die benadering biedt meer kans op een snelle, duurzame en vaak ook structurele oplossing, en draagt zo bij aan een preventieve aanpak van discriminatie.

De databank op deze pagina verzamelt voorbeelden van onderhandelde oplossingen waarbij Unia betrokken was. Vul een zoekterm in, maak gebruik van de filters of blader door het overzicht.

Filter

Bv. redelijke aanpassing, hoofddoek...

35 databronnen gevonden. Er worden 35 databronnen getoond op pagina 1 van de 4 pagina's.
35 resultaten gevonden

Vouchers nu ook bruikbaar voor rol­stoel­ge­brui­kers bij tic­ket­ver­koop

28 februari 2025

Unia kreeg een melding van een rolstoelgebruiker die haar vouchers voor korting niet kon gebruiken voor tickets voor concerten en evenementen. We hebben het probleem aangekaart bij de ticketverkoper en gezorgd voor een oplossing.

Kran­tenabon­ne­ment opzegbaar via ver­schil­len­de kanalen

29 juli 2024

Een persoon met een handicap meldde dat een krant enkel telefonisch opzegbaar was. Dat is moeilijk voor bijvoorbeeld mensen met een auditieve beperking. Na overleg met de krantengroep zijn de opzegmogelijkheden uitgebreid.

Alternatief voor digitale medische afspraken

17 mei 2023

Toegang tot gezondheidszorg is essentieel. Maar de digitalisering van diensten kan zorgen voor discriminatie, bijvoorbeeld als afspraken alleen online kunnen. Gelukkig is er een oplossing mogelijk. 

Oplossing voor online huiswerk maken

15 mei 2023

De digitale kloof is ook een realiteit op school. Eén leerling kon zijn huiswerk niet maken omdat hij thuis geen computer had. Het huiswerk moest op een online platform worden gemaakt. Ontdek meer.

Hogere ver­ze­ke­rings­pre­mie vermeden

21 februari 2023

Een man moest een 45% hogere premie betalen voor een schuldsaldoverzekering bij een verzekeringsmaatschappij vanwege ADHD. Nadat Unia tussenbeide kwam, besloot de verzekeraar uiteindelijk om zijn premie tegen normale voorwaarden aan te bieden.

Spel­lings­cor­rec­tor voor dys­lec­ti­sche en dy­sor­tho­gra­fi­sche student

20 februari 2023

Unia hielp een dyslectische en dysorthografische student. Zijn school stond niet toe dat hij tijdens bepaalde lessen een spellingscorrector gebruikte.

Par­keer­plaats enkel voor personen met een handicap

13 februari 2023

Een man koopt een nieuwbouwappartement. Bij de oplevering van het appartement blijkt dat de aangepaste parkeerplaats voor personen met een handicap ontbreekt. Dankzij de tussenkomst van Unia werd er een oplossing gevonden. 

Digitale iden­ti­teits­app voor blinde en slecht­zien­de gebruikers

12 februari 2023

Unia ontving diverse meldingen over een digitale identiteitsapp die niet toegankelijk was voor blinde en slechtziende personen. Na lang aandringen kon Unia hen ertoe bewegen om de problemen aan te pakken. 

Sociale huis­ves­tings­maat­schap­pij voortaan wel aanwezig bij eerste huisbezoek

22 april 2022

Een vrouw die op een sociale huurwoning wachtte, kreeg een woning in slechte staat aangeboden. De sociale huisvestingsmanager was niet aanwezig bij het bezoek ter plaatse en ontkende dat de woning in slechte staat verkeerde. Unia kon de 2 partijen samenbrengen.