Mensen met een handicap voorbereiden op de verkiezingen

2 oktober 2018

Artikel 29 van het Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap benadrukt het recht van personen met een handicap om deel te nemen aan het politieke leven. Het gaat om het recht om te gaan stemmen en ook om zich kandidaat te stellen voor de verkiezingen.

Niet alleen de stemprocedure en de stembureau’s moeten toegankelijk zijn. Om hun stemrecht te kunnen uitoefenen, hebben personen met een (verstandelijke) handicap ook begeleiding, vorming en informatie op maat nodig.

Daarom ontwikkelden verschillende verenigingen en overheidsdiensten toegankelijke hulpmiddelen voor kiezers die zich willen voorbereiden om te gaan stemmen. Hieronder vind je een greep uit het aanbod.

Deze pagina wordt regelmatig aangevuld. Ken je hulpmiddelen die niet op deze pagina staan? Laat het ons weten via ons contactformulier.

Campagnes

Met deze sensibiliseringscampagne brengt Unia het recht van personen met een handicap om zelf te gaan stemmen in herinnering. De affiches en het campagnebeeld werden zo wijd mogelijk verspreid.

Organisatie: Unia

Deze campagne focust op het recht van ouderen met zorgnoden om te stemmen. Ze toont aan dat drempels verlagen werkt!  Dat kan met oefensessies rond elektronisch stemmen, aangepast vervoer naar een stembureau, ...

Organisatie: De Vlaamse Ouderenraad, de Vereniging voor Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), Zorgnet-Icuro, de lokale dienstencentra en De Wakkere Burger

Websites

Op deze website kan je filmpjes bekijken over hoe je geldig stemt. Je vindt zowel info over elektronisch stemmen als over stemmen op papier (met vertaling in Vlaamse Gebarentaal).

Organisatie: Binnenlandse Zaken

Deze website bundelt alle informatie voor kiezers met een handicap. Je vindt er onder andere informatie over mobiliteit en over je rechten in het stembureau. Bovendien kan je instructiefilmpjes bekijken over hoe te stemmen.

Organisatie: Agentschap Binnenlands Bestuur

Ga je stemmen in Brussel? Dan vind je op deze website informatie voor personen met een handicap. De informatie is ook beschikbaar in Vlaamse Gebarentaal, en een deel van de info is geschreven in eenvoudige woorden.

Organisatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Waar staan de verschillende partijen voor? De VRT vroeg aan de voorzitters van alle partijen om het in 1 minuut in eenvoudige woorden te vertellen.

Organisatie: VRT

Debattle bundelt alle informatie over de gemeenteraadsverkiezingen, voor wie voor de eerste keer gaat stemmen. De website is gericht op jongeren en daarom erg toegankelijk: alles wordt eenvoudig uitgelegd met tekst of filmpjes.

Organisatie: Vereniging Vlaamse Jeugddiensten en de Ambrassade

Brochures

Deze brochure bevat belangrijke richtlijnen voor toegankelijke verkiezingen. Ze helpt lokale besturen bij de keuze van een geschikte locatie en de inrichting ervan.

Organisatie: Agentschap Binnenlands Bestuur en Inter Vlaanderen

Folder met tips voor de voorzitter en bijzitters in het stembureau over het onthaal en de rechten van personen met een handicap.

Organisatie: Agentschap Binnenlands Bestuur en Inter Vlaanderen

Enkele artikels in dit magazine informeren personen met een handicap over hun rechten en hoe ze kunnen gaan stemmen.

Organisatie: Het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH)

Hoe bereik je het stembureau gemakkelijk en kan je vlot stemmen? Deze brochure geeft je tips.

Organisatie: Brussel Plaatselijke Besturen

Gids met informatie over verschillende soorten handicaps en de nodige aanpassingen om de stembureau’s voor hen toegankelijk te maken.

Organisatie: Passe Muraille en CAWAB

Informatiesessies

Ontmoetingscafés

Ontmoetingscafés voor personen met een beperking over deelnemen aan het beleid. Je speelt het spel “Wij hebben ook een stem”.

Organisator: Onze Nieuwe Toekomst VZW

Oefenen met de stemcomputer

Stem je in jouw gemeente met de stemcomputer en wil je al eens oefenen? Bijna alle gemeenten waar met de stemcomputer gestemd wordt, organiseren oefensessies. Ga naar de website van jouw gemeente voor meer informatie.

Cursus Centrum voor Basiseducatie

Heb je weinig schoolopleiding of heb je kansen gemist? Dan is een cursus bij het Centrum voor Basiseducatie misschien iets voor jou. Je kunt er ook een cursus volgen om je voor te bereiden op de verkiezingen van oktober 2018 en mei 2019.

Educatief materiaal

De kracht van je stem

Educatief materiaal voor leerkrachten die hun leerlingen over de politiek en de verkiezingen willen informeren. Verschillende zaken in het aanbod zijn ook geschikt voor leerlingen met een verstandelijke beperking, zoals het filmpje over waarom het belangrijk is te gaan stemmen en posters over wat Vlaanderen, België en Europa doen.

Organisatie: het Vlaams Parlement

Website die begrijpelijk uitlegt wat het Federaal Parlement is, hoe de Senaat werkt en wat de leden doen. Je kan bijvoorbeeld de wet-wijzer over de organisatie van België lezen, of de pagina over de Senaat

Organisatie: de Senaat

Website die begrippen uit de politiek eenvoudig uitlegt.

Organisatie: het Vlaams Parlement

Een oefening en filmpjes over kandidatenlijsten en geldig stemmen

Goede praktijken

De Wingerd

Om het stemmen met dementie zo gemakkelijk mogelijk te maken, heeft De Wingerd, een thuis voor personen met dementie, een gids voor familieleden gemaakt.

Stad Sint-Niklaas

Stad Sint-Niklaas legt op de website basisinformatie over de verkiezingen van 26 mei duidelijk uit.

Nederland: Stem jij ook?

Onze Nederlandse collega’s maakten naar aanleiding van lokale verkiezingen de website Stem jij ook? om mensen met een licht verstandelijke beperking voor te bereiden op de verkiezingen.