Mensen met een handicap voorbereiden op de verkiezingen

2 oktober 2018
Discriminatiegrond: Handicap

Artikel 29 van het Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap benadrukt het recht van personen met een handicap om deel te nemen aan het politieke leven. Het gaat om het recht om te gaan stemmen en ook om zich kandidaat te stellen voor de verkiezingen.

Niet alleen de stemprocedure en de stembureau’s moeten toegankelijk zijn. Om hun stemrecht te kunnen uitoefenen, hebben personen met een (verstandelijke) handicap ook begeleiding, vorming en informatie op maat nodig.

Daarom ontwikkelden verschillende verenigingen en overheidsdiensten toegankelijke hulpmiddelen voor kiezers die zich willen voorbereiden om te gaan stemmen. Hieronder vind je een greep uit het aanbod.

Deze pagina wordt regelmatig aangevuld. Ken je hulpmiddelen die niet op deze pagina staan? Laat het ons weten via info@unia.be.

Campagnes

Met deze sensibiliseringscampagne brengt Unia het recht van personen met een handicap om zelf te gaan stemmen in herinnering. De affiches en het campagnebeeld werden zo wijd mogelijk verspreid.

Organisatie: Unia

Deze campagne focust op het recht van ouderen met zorgnoden om te stemmen. Aanpassingen die de drempel voor hen kunnen verlagen (oefensessies rond elektronisch stemmen, aangepast vervoer naar een stembureau, ...), komen ook in het algemeen de toegankelijkheid van de verkiezingen ten goede.

Organisatie: De Vlaamse Ouderenraad, de Vereniging voor Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), Zorgnet-Icuro, de lokale dienstencentra en De Wakkere Burger

Websites

Deze website bundelt alle informatie voor kiezers met een handicap. Je vindt er onder andere informatie over mobiliteit en over je rechten in het stembureau. Bovendien kan je instructiefilmpjes bekijken over hoe te stemmen.

Organisatie: Agentschap Binnenlands Bestuur

Ga je stemmen in Brussel? Dan vind je op deze website informatie voor personen met een handicap. De informatie is ook beschikbaar in Vlaamse Gebarentaal, en een deel van de info is geschreven in eenvoudige woorden.

Organisatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Tijdens de verkiezingen van 2018 loopt er ook een proefproject voor kiezers met een visuele beperking. Zij kunnen in Mechelen of Aalst gebruik maken van stemcomputers die uitgerust zijn met een audiomodule en bedieningspaneel met reliëftoetsen. Meer informatie over dit project, vind je op de website.

Organisatie: Agentschap Binnenlands Bestuur

Debattle bundelt alle informatie over de gemeenteraadsverkiezingen, voor wie voor de eerste keer gaat stemmen. De website is gericht op jongeren en daarom erg toegankelijk: alles wordt eenvoudig uitgelegd met tekst of filmpjes.

Organisatie: Vereniging Vlaamse Jeugddiensten en de Ambrassade

Brochures

Deze brochure bevat belangrijke richtlijnen voor toegankelijke verkiezingen. Ze helpt lokale besturen bij de keuze van een geschikte locatie en de inrichting ervan.

Organisatie: Agentschap Binnenlands Bestuur en Inter Vlaanderen

Folder met tips voor de voorzitter en bijzitters in het stembureau over het onthaal en de rechten van personen met een handicap.

Organisatie: Agentschap Binnenlands Bestuur en Inter Vlaanderen

Enkele artikels in dit magazine informeren personen met een handicap over hun rechten en hoe ze kunnen gaan stemmen.

Organisatie: Het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH)

Hoe bereik je het stembureau gemakkelijk en kan je vlot stemmen? Deze brochure geeft je tips.

Organisatie: Brussel Plaatselijke Besturen

Gids met informatie over verschillende soorten handicaps en de nodige aanpassingen om de stembureau’s voor hen toegankelijk te maken.

Organisatie: Passe Muraille en CAWAB

Informatiesessies

Ontmoetingscafés

Ontmoetingscafés voor personen met een beperking over deelnemen aan het beleid. Je speelt het spel “Wij hebben ook een stem”.

Organisator: Onze Nieuwe Toekomst VZW

Oefenen met de stemcomputer

Stem je in jouw gemeente met de stemcomputer en wil je al eens oefenen? Bijna alle gemeenten waar met de stemcomputer gestemd wordt, organiseren oefensessies. Ga naar de website van jouw gemeente voor meer informatie.

Cursus Centrum voor Basiseducatie

Heb je weinig schoolopleiding of heb je kansen gemist? Dan is een cursus bij het Centrum voor Basiseducatie misschien iets voor jou. Je kunt er ook een cursus volgen om je voor te bereiden op de verkiezingen van oktober 2018 en mei 2019.

Educatief materiaal

Educatief materiaal voor leerkrachten die hun leerlingen over de politiek en de verkiezingen willen informeren. Je leert er onder andere hoe democratie werkt en waar de verschillende politieke partijen in Vlaanderen voor staan. Er is les- en spelmateriaal voor leerlingen vanaf het basisonderwijs. Verschillende zaken in het aanbod zijn ook geschikt voor leerlingen met een verstandelijke beperking.

Organisatie: het Vlaams Parlement

Bundel met uitleg en oefeningen rond de verkiezingen van 14 oktober 2018, met de nadruk op hoe je correct moet stemmen. De bundel is geschikt voor leerlingen met een verstandelijke beperking.

Organisatie: Vlaams Departement Onderwijs en Vorming

Goede praktijken

Mensen met een handicap voorbereiden op de verkiezingen

De Wingerd

Om het stemmen met dementie zo gemakkelijk mogelijk te maken, heeft De Wingerd, een thuis voor personen met dementie, een gids voor familieleden gemaakt.

Zonnehoeve Living +

Zonnehoeve Living + biedt ondersteuning bij wonen en werken aan personen met een beperking. Onlangs was er een ontmoetingscafé van Onze Nieuwe Toekomst over de verkiezingen.

De Kompanie VZW

Onze Nieuwe Toekomst was eveneens te gast met het beleidsparticipatiespel bij De Kompanie VZW.

Bekijk de video op hun Facebookpagina.

Stad Sint-Niklaas

Stad Sint-Niklaas ging een engagementsverklaring aan om zoveel mogelijk bewoners van woonzorgcentra zelf hun stem te laten uitbrengen in het stembureau.

Nederland: Stem jij ook?

Onze Nederlandse collega’s maakten naar aanleiding van lokale verkiezingen de website Stem jij ook? om mensen met een licht verstandelijke beperking voor te bereiden op de verkiezingen.

Vergelijkbare artikels