Het werk van Unia in 2020, uitgedrukt in cijfers

Hoeveel meldingen van discriminatie kreeg Unia in 2020? Wat was de impact van de coronacrisis op onze werking? Hoeveel dossiers hebben we geopend? En over welke discriminatiecriteria en actiedomeinen?

In het cijferverslag vind je alle grafieken en kwantitatieve informatie om onze acties in 2020 te begrijpen.

Het aantal meldingen blijft stijgen

Zoals elk jaar stijgt het aantal meldingen in 2020: Unia kreeg 9.466 meldingen over vermoedelijke feiten van discriminatie, haatboodschappen en haatmisdrijven. Dat is een stijging van 11,7% (of 988 extra meldingen) in vergelijking met 2019.

In 2020 ging 16% van de meldingen (1.754 meldingen) over de coronamaatregelen:

• Het overgrote deel van die meldingen ging over media (574)
    • Daarna samenleving (366)
    • En tot slot goederen en diensten (221)

Meeste dossiers gaan over racisme

Alle meldingen samen leidden tot de opening van 2.189 individuele dossiers : dat is een daling van 6,6% in vergelijking met 2019 (waarin we 2.343 dossiers openden), maar een stijging met 8,9% in vergelijking met het gemiddelde van de afgelopen 5 jaar.

De actiedomeinen waarover we het vaakst een dossier openen zijn:

• Werk: 27,5% van de dossiers (vs. 28% in 2019)
    • Goederen en diensten: 27,4% van de dossiers (vs. 27,4% in 2019)
    • Media: 15,9% van de dossiers (vs. 14,8% in 2019)
    • Samenleving: 9,5% van de dossiers (vs. 5,3% in 2019)

Voor alle domeinen gaan de meeste dossiers over:

• Zogenaamde ‘raciale’ criteria (37,7% in 2020 vs. 35,9% in 2019)
    • Handicap (20,5% in 2020 vs. 23,2% in 2019)
    • Geloof of levensbeschouwing (10,3% in 2020 vs. 12,7% in 2019)
    • Vermogen (7,4% in 2020 vs. 6,3% in 2019).

Alle grafieken en kwantitatieve gegevens vind je in het cijferverslag 2020, dat je kan downloaden op deze pagina. Je ontdekt er ook:

• de grafieken met het aantal meldingen en dossiers voor 2020 volgens criterium, domein en regio;
    • het aantal rechtszaken dat Unia aanspande in 2020;
    • het aantal begeleidingen en trainingen dat we gaven;
    • de belangrijkste communicatiecijfers.

Een dynamische tool om onze cijfers te ontdekken

Nieuw dit jaar is de dynamische tool die je kan ontdekken op onze website. Daarmee kan je op interactieve manier de verschillende cijfers over onze meldingen en dossiers oproepen van 2017 tot 2020. Je kan zelf bepaalde criteria aanvinken om alle gegevens te vinden per regio, domein, criterium, geslacht en taal van de melder.

Algemene tendensen in 2020

Wil je meer weten over de bredere werking van Unia in 2020? Lees dan zeker ook het Jaarverslag 2020: kwetsbare mensenrechten in crisistijden. Dit jaarverslag zoomt onder andere in op markante gebeurtenissen in 2020, op opvallende ontwikkelingen in de samenleving in verband met onze thema’s en op de lokale, interfederale en internationale werking van Unia.