Hoe bewijs je discriminatie bij de toegang tot een bankrekening?
In het dagelijks leven is het cruciaal om toegang te hebben tot een bankrekening: om een loon of toelage te ontvangen, een terugbetaling van ziektekosten te krijgen, een overschrijving te doen of iets aan te kopen.
Unia en Myria kregen de laatste jaren veel meldingen van personen die geen toegang tot een bankrekening kregen.
- Denk je dat je gediscrimineerd werd bij de toegang tot bankdiensten? Ontdek hier de discriminatiecriteria, en leer op deze pagina hoe je bewijsmateriaal kan verzamelen en een melding doen bij Unia.
- Op de website van Myria (Federaal Migratiecentrum) vind je alle voorwaarden om toegang te krijgen tot een bankrekening en de basisbankdiensten die banken verplicht moeten aanbieden.
- Heeft een bank geweigerd om je toegang te geven tot een bankrekening? Ontdek alle stappen die je hiertegen kan ondernemen op de website van Myria.
Om discriminatie te bewijzen, moet je zoveel mogelijk concrete bewijzen verzamelen
- Via e-mail: bewaar alle verzonden en ontvangen e-mails van de bank in kwestie.
- Via telefoon: neem de telefoongesprekken over de situatie op.
- Begin al op te nemen vóór het begin van het gesprek (wanneer het belt, voor de persoon opneemt) en beëindig de opname pas na het gesprek.
- Om een telefoongesprek op te nemen, zet je de luidspreker van je telefoon of gsm aan en gebruik je de functie ‘opnemen’ op een andere telefoon, tablet of computer. Er bestaan ook apps waarmee je gesprekken vanop je eigen telefoon kan opnemen.
- Bevestig tot slot in een e-mail aan je gesprekspartner de inhoud van het telefoongesprek.
- Ter plaatse/via videogesprek: neem het gesprek op dat je met de werknemer hebt.
- Net als bij een telefonisch gesprek, begin je al op te nemen vóór het gesprek en beëindig je de opname na het gesprek.
- Bevestig ook hier in een e-mail de inhoud van het gesprek aan je gesprekspartner.
- Via internet: verschijnt er een afwijzing wanneer je probeert een onlinerekening aan te maken? Maak dan een screenshot van het bericht dat verschijnt. Zorg ervoor dat op deze schermafbeelding ook de datum van je computer staat. Voorbeeld van een screenshot.
- In gezelschap van een andere persoon of getuige: was er een extra persoon aanwezig bij het gesprek ter plaatse of het telefoongesprek? Vraag dan een schriftelijke verklaring van die persoon.