Ga verder naar de inhoud

Discriminatie van Roma en woonwagenbewoners in België

Roma en woonwagenbewoners zijn historisch gemarginaliseerde gemeenschappen in Europa. Ook in België worden ze nog altijd structureel gediscrimineerd op verschillende levensdomeinen, zoals huisvesting, onderwijs, werk en toegang tot openbare diensten. Ondanks institutionele inspanningen blijven de ongelijkheden bestaan. Vaak worden ze versterkt door negatieve stereotypen en een gebrek aan inclusieve beleidsmaatregelen. 

Unia blijft de situatie van Roma en woonwagenbewoners volgen en doet aanbevelingen om hun positie te versterken. We gaan in dit dossier dieper in op de volgende vragen: 

Roma en woonwagenbewoners: over wie gaat het?

Dé Roma of dé Woonwagenbewoner bestaat niet. Europese en Belgische instellingen gebruiken de term Roma en woonwagenbewoners (in Brussel en Wallonië: Roms et Gens du voyage) om een aantal groepen aan te duiden met verschillende culturele en historische achtergronden, maar die vaak op gelijkaardige wijze gestigmatiseerd en gediscrimineerd worden in heel Europa. De termen zigeuners, gipsy, gitanes, tsiganes hebben een negatieve connotatie en worden beter niet meer gebruikt.  

In beleidsdocumenten wordt Roma als overkoepelende term gebruikt voor beide groepen. Daarmee volgt België de Europese afspraken. Belangrijk om te weten: niet alle Roma zijn Woonwagenbewoners en niet alle Woonwagenbewoners zijn Roma. Een schematische voorstelling van de verschillende groepen: 

Roma 

Roma zijn de grootste minderheidsgroep in Europa. Over het algemeen wordt aangenomen dat Roma zich vanuit Indië in Europa gevestigd hebben.    

Woonwagenbewoners 

‘Woonwagenbewoners’ is een generieke, administratieve term om te verwijzen naar een bevolkingsgroep die in woonwagens woont. De nadruk ligt daarbij op de cultuur van wonen, en niet op het feit dat ze in de praktijk een rondtrekkend bestaan leiden. 

Belangrijk: de meeste woonwagenbewoners hebben de Belgische nationaliteit en wonen al generaties lang in ons land.  

Samenvatting 

  • Roma = grootste minderheid in Europa, diverse migratiegolven, vaak gestigmatiseerd. 
  • Woonwagenbewoners = administratieve term, focus op wooncultuur. 
  • Beleidsmatig worden beide groepen onder de term Roma geplaatst, maar ze zijn niet gelijk. 
Groep Sinds hoe lang in België/Europa? Roma? Woonwagenbewoner? Rondtrekkend? 
Manoesj / Sinti Sinds 15e eeuw Ja Ja 

Traditioneel rondtrekkend, maar vandaag 

vooral vast in woonwagens 

Roma uit Oost-Europa Sinds 1989 (na val van het ijzeren gordijn)  Ja Neen Neen 
Roms (Roma) Sinds 19e eeuw  Ja Ja - Meest kwetsbare subgroep onder woonwagenbewoners Ja  
Voyageurs / Reizigers Onbekend Neen Ja - Grootste groep onder woonwagenbewoners Nakomelingen van rondtrekkende beroepen, maar vandaag vaak sedentair in huizen of op een vast terrein in woonwagens. 

Wat zijn de grootste problemen voor Roma en woonwagenbewoners?

Meervoudige en intersectionele discriminatie 

Roma en Woonwagenbewoners worden geconfronteerd met structurele discriminatie in vele vormen die elkaar kruisen en versterken. Deze gecumuleerde en intersectionele meervoudige discriminatie is gebaseerd op een combinatie van racisme, afwijzing van een als ‘afwijkend’ ervaren levensstijl, stereotypen en discriminerende institutionele praktijken. Ook de pers neemt vaak een stigmatiserende houding aan zoals blijkt uit de analyse van 384 krantenartikelen die verschenen in de voorbije 2 jaar.

Vooroordelen en stereotypes zijn nooit onschuldig 

Ze voeden uitsluiting en kunnen leiden tot herhaling van wat ooit ondenkbaar was. Roma en woonwagenbewoners waren, net als Joden, slachtoffers van het naziregime. Duizenden mannen, vrouwen en kinderen werden gedeporteerd, gemarkeerd met een bruin driehoekje en de letter Z voor ‘zigeuner’. Velen stierven in concentratiekampen door honger, ziekte of medische experimenten.  

Deze vergeten bladzijde uit de geschiedenis krijgt stilaan meer erkenning. Het rapport van de Senaat uit januari 2025 over de rol van de NMBS bij de deportatie van Joden, Roma en woonwagenbewoners wijst niet alleen op de historische vervolging, maar benadrukt ook de noodzaak tot blijvende waakzaamheid voor discriminatie. Als vorm van herstel suggereert het rapport dat de NMBS terreinen die ze bezit ter beschikking zou kunnen stellen van de Roma-gemeenschap. 

Gebrek aan geschikte terreinen 

Een van de grote problemen in België is het gebrek aan officiële en aangepaste terreinen voor woonwagenbewoners. Nochtans waarborgt artikel 23 van de grondwet het recht op behoorlijke huisvesting. Zonder plek om te wonen kunnen kinderen moeilijk naar school en wordt de toegang tot bijstand, zorg of werk moeilijk. Daardoor krijgen ze te maken met indirecte, maar reële discriminatie die zwaar weegt op het welzijn en het voortbestaan van woonwagenbewoners. 

  • Woonwagenbewoners worden soms gedwongen zich op ongeschikte plaatsen te vestigen, met risico op uitzetting zonder voorafgaande kennisgeving of hoorzitting, waardoor woonwagenbewoners geen kans krijgen om hun situatie toe te lichten. Unia wordt regelmatig gecontacteerd in zulke gevallen en probeert via bemiddeling tot aanvaardbare oplossingen te komen.
  • Illegaal wonen brengt hoge menselijke en financiële kosten met zich mee. Aansluitingen, afvalverwerking, enz. zijn niet gratis, zelfs als het verblijf tijdelijk is. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is het dus niet goedkoop of gemakkelijk. Soms zit er niets anders op dat een privéterrein te huren en kost hun dat duizenden euro’s.
  • Lokale besturen staan vaak onder druk van burgers die geen woonwagenbewoners in hun buurt willen. Dit noemen we ook het NIMBY-effect (‘Not In My Backyard’). Buurtbewoners starten soms petities of zorgen voor fysieke blokkades die woonwagenbewoners letterlijk of figuurlijk moeten tegenhouden. 

Verschillende situatie in Vlaanderen, Wallonië en Brussel

De problematiek van het gebrek aan terreinen verschilt van regio tot regio: 

  • In Vlaanderen zijn er residentiële woonwagenterreinen en doortrekkersterreinen. Wonen Vlaanderen beheert de lijsten.   
  • In Brussel zijn er geen officiële terreinen voor woonwagenbewoners.
  • In Wallonië zijn ze schaars en beperkt in omvang. Ze liggen ook meestal ver van scholen en werkmogelijkheden. De beschikbare doortrekkersterreinen laten slechts kort verblijf toe (vaak 21 dagen). Daardoor moeten families zich voortdurend verplaatsen. Dat ondermijnt hun stabiliteit. 

België op het matje geroepen

De problematische woonsituatie van Roma en woonwagenbewoners in België werd al verschillende keren aan de kaak gesteld: 

Openen Sluiten Europees Comité voor Sociale Rechten

Openen Sluiten Europese Commissie tegen Racisme en Intolerantie (ECRI)

Niet één groep, niet zomaar onderweg 

Woonwagenbewoners worden soms gezien als één homogene groep die doelloos rondtrekt. Maar dat beeld klopt niet. Als ze al rondtrekken, hangen hun verplaatsingen samen met werk, familiebanden, seizoenen en economische omstandigheden. Elke verplaatsing heeft een reden: om te werken, om familie te zien, of gewoon om te overleven.  

Problemen met het referentie-adres 

Voor mensen die een rondtrekkend bestaan leiden en minder dan 6 maanden per jaar op dezelfde plek verblijven, is er het referentieadres voor personen die in een mobiele woning verblijven.  

Uit de meldingen die we hierover ontvangen, blijkt dat er in veel gevallen sprake is van (al dan niet moedwillige) verkeerde interpretaties van de wet: 

  • weigering van inschrijving 
  • ambtshalve afvoering 
  • overdreven bewijslast  

De impact is zeer groot. Zonder adres, krijg je geen pensioen, kindergeld of stemrecht. 

Bij betwistingen is het voor hen zeer lastig om in beroep te gaan. Naar een rechtbank van eerste aanleg of raad van state stappen, vormt een te grote drempel.    

Welke cijfers bestaan er over woonwagenbewoners en Roma in België?

Volgens een studie van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE) uit 2010 zijn er 20.000 à 40.000 Roma in België. Schattingen geven daarnaast aan dat er ongeveer 10.000 woonwagenbewoners zijn.   

Voor cijfers over discriminatie van de 2 groepen is er de Equality Data Hub van Unia. Daar verzamelen we databronnen over Roma en woonwagenbewoners. Data over discriminatie en (on)gelijkheid zorgen voor een helder beeld van het probleem en leiden tot gepaste beleidsaanbevelingen. 

Wat zeggen de meldingen over de discriminatie van Roma en woonwagenbewoners?

Op basis van het aantal meldingen dat we ontvangen, merken we dat er een sterke onderrapportering is van discriminatie van Roma en woonwagenbewoners in België. Het aantal zegt niets over de aanwezigheid van discriminatie ten aanzien van Roma en woonwagenbewoners in de samenleving. Daarvoor zijn we aangewezen op onderzoek en Roma-organisaties.  

Welk soort meldingen ontvangen we? 

  • Gevallen van (nakende) gedwongen uitzetting
  • Discriminatie: bijvoorbeeld leerlingen die gepest worden omdat ze Roma of woonwagenbewoner zijn, personen die niet aangeworven worden om dezelfde reden
  • Problemen met het referentieadres
  • Stereotypen in de media
  • Politici en andere openbare personen die zich bijzonder negatief uitspreken over Roma en woonwagenbewoners
  • Problematisch politieoptreden ten aanzien van Roma en woonwagenbewoners
  • Geweld dat door haat geïnspireerd is 

Wat zegt de rechtspraak over de situatie van Roma en woonwagenbewoners?

Op onze website vind je rechtspraak over woonwagenbewoners. Je vindt er niet alle zaken, maar wel alle dossiers waarbij: 

  • Unia zich burgerlijke partij heeft gesteld
  • Unia een advies uitbracht naar aanleiding van de rechtszaak
  • het om een juridisch of maatschappelijk belangrijke rechtszaak gaat 

Enkele voorbeelden van recente rechtspraak:  

  • Correctionele rechtbank Luik, afdeling Luik, 12 maart 2025: een man schoot op woonwagens op een industrieterrein. Een kogel vloog op 20 centimeter van het hoofd van een vader en kwam terecht in de woonwagen waar zijn vrouw en 3 kinderen lagen te slapen. De dader bleek een fanatieke aanhanger van Hitler en het nazisme. De correctionele rechtbank veroordeelde de man in maart 2025 voor poging tot moord, bedreiging en verboden wapenbezit. Unia stelde zich burgerlijke partij.
  • Rechtbank van eerste aanleg Waals-Brabant, 21 november 2024: de provincie Waals-Brabant wil dat woonwagenbewoners een terrein verlaten en start een procedure in kort geding. De voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg oordeelt dat er geen hoogdringendheid is en wijst de vordering af.
  • Correctionele rechtbank Luik, afdeling Luik, 11 maart 2024: een leraar werd veroordeeld voor het aanzetten tot haat en geweld en voor het verspreiden van denkbeelden gegrond op rassuperioriteit of rassenhaat. Naar aanleiding van een diefstal had hij op Facebook een stigmatiserend bericht geplaatst over de Roma-gemeenschap. In het daaropvolgende onderzoek kwamen nog een aantal feiten aan het licht. 

Nog in 2025 waren er meerdere uitspraken die bevestigden dat eigenaars geen eenzijdig verzoekschrift mogen gebruiken om woonwagenbewoners te laten uitzetten. De betrokken personen moeten worden opgeroepen om op de zitting te verschijnen.  

Wat zijn de aanbevelingen van Unia?

Unia heeft 5 beleidsprioriteiten vastgelegd:  

  • Maak werk van een ambitieuze en resultaatsgerichte nationale Roma-strategie. De nationale strategie voor de integratie van Roma periode 2020-2030 volstaat niet.
  • Investeer in Roma-bemiddelaars. 
  • Bevorder de erkenning van de genocide op Roma en woonwagenbewoners tijdens de Tweede Wereldoorlog (de ‘porajmos’) en het verband met hedendaagse vormen van discriminatie.
  • Versterk de handhaving van de bestaande antidiscriminatiewetgeving.
  • Creëer voldoende standplaatsen voor woonwagenbewoners, maak de creatie van privé woonwagenterreinen daadwerkelijk mogelijk en maak het administratief beroep bij geschillen over het referentieadres opnieuw mogelijk. 

Ben je als woonwagenbewoner of roma op zoek naar hulp?

Deze organisaties ondersteunen je: 

Meer lezen over Roma en woonwagenbewoners?

  • Arbeid
  • Onderwijs
  • Huisvesting
  • Raciale kenmerken