Correctionele rechtbank West-Vlaanderen, afdeling Brugge, 8 november 2022

Actiedomein: Samenleving
Discriminatiegrond: Racisme
Gerechtelijk arrondissement: West-Vlaanderen

Het uitbrengen van een alternatieve Hitlergroet tijdens een optocht waar racistische uitlatingen worden gescandeerd is geen meningsuiting  maar een oproep tot haat. Het is de eerste keer dat het uitbrengen van een alternatieve Hitlergroet veroordeeld wordt in België.

Datum: 8 november 2022

Instantie: correctionele rechtbank West-Vlaanderen, afdeling Brugge

Criterium: racisme

De feiten

Op 30 augustus 2020 ging in Oostende de ‘Mars tegen straffeloosheid’ door.  De aanleiding voor deze optocht waren de moeilijkheden die zich voordeden op 6 augustus 2020 op het strand van Blankenberge waarbij jongeren de confrontatie aangingen met de politie.  Tijdens de optocht bracht een man de alternatieve Hitlergroet (of Kühnengroet).

Unia stelde zich burgerlijke partij in het dossier.

Juridische kwalificatie

Het openbaar ministerie had de beklaagde vervolgd voor de volgende tenlastelegging:

• Aanzetten tot haat of geweld tegenover een groep, een gemeenschap of de leden ervan (art. 20, 4° Antiracismewet).

Beslissing

De beklaagde beweerde dat hij niet wist dat dit een alternatieve Hitlergroet was. Het was volgens hem een teken van weerstand en verzet tegen alles wat er gebeurde.

De correctionele rechtbank oordeelt dat het volledig ongeloofwaardig is dat de beklaagde niet wist dat de Kühnengroet een alternatieve Hitlergroet is. De beklaagde stond bekend voor zijn extreemrechts gedachtegoed en was zonder twijfel op de hoogte van de gebruikte symbolen en hun betekenis. In het dossier bevond zich trouwens ook een foto waarop de beklaagde de alternatieve Hitlergroet uitbracht naast een man die een foto van Adolf Hitler meedroeg.

Het uitbrengen van de Hitlergroet, of een alternatieve Hitlergroet die speciaal bedoeld is om de Hitlergroet te omzeilen, is geen meningsuiting maar een oproep tot haat. Door de alternatieve Hitlergroet te brengen tijdens een optocht waar racistische uitlatingen werden gescandeerd, zette de beklaagde doelbewust aan tot haat of geweld.

De man wordt veroordeeld tot een geldboete van 800 euro, waarvan de helft met drie jaar uitstel.  Unia krijgt een schadevergoeding van 250 euro en een rechtsplegingsvergoeding van 280 euro.

Aandachtspunten

• Het is de eerste keer in België dat een beklaagde veroordeeld wordt voor het uitbrengen van een alternatieve Hitlergroet. Het gebruik van alternatieve symbolen en Hitlergroeten is populair binnen het extreemrechtse milieu.
  • De Kühnengroet werd uitgevonden door de Duitse neonazi Michael Kühnen en was bedoeld om het verbod op de Hitlergroet te omzeilen. De groet wordt gebracht met drie gestrekte vingers die een W vormen.
  • Meer informatie over een lijst van neonazistische en extreemrechtse symbolen, cijfers en letters is te vinden in het boek ‘Achter het schild van extreemrechts’ van Hind Fraihi en Bas Bogaerts en op de website Het Observatorium, nieuwssite over extreemrechts en hedendaags fascisme

Unia was betrokken partij.

Afgekort: Corr. West-Vlaanderen, afd. Brugge, 08-11-2022