Ik heb een handicap en ik heb rechten

Veel personen met een handicap weten niet wat hun rechten zijn. Via een veelzijdige informatiecampagne brengt Unia daar verandering in. Zo lanceren we campagnefilms in apothekers en op sociale media, publiceren we banners op websites die regelmatig bezocht worden door personen met een handicap en verdelen we affiches en flyers bij verenigingen die personen met een handicap vertegenwoordigen. Lees hier het persbericht.

Rechten, zoals iedereen

Personen met een handicap hebben rechten, veel rechten. Net als iedereen. Al die rechten staan in het VN-Verdrag over de rechten van personen met een handicap. Dat Verdrag bestaat nu 10 jaar, en werd geratificeerd door België in 2009.

De Belgische overheid moet dus de rechten van mensen met een handicap naleven en ervoor zorgen dat anderen dat ook doen. Unia heeft de opdracht om te controleren of dat ook echt gebeurt.

Alle vormen van discriminatie op basis van handicap zijn verboden. Personen met een handicap hebben het recht om:

• betrokken te worden bij het maken van beleid en wetgeving;
  • binnen te kunnen in gebouwen, scholen, woningen en toegang te hebben tot het openbaar vervoer en hun werkplek;
  • beslissingen te nemen, hun eigen geldzaken en goederen te beheren;
  • beschermd te zijn tegen elke vorm van fysiek en psychologisch geweld en misbruik, en om met respect behandeld te worden;
  • te wonen waar en met wie ze willen en hierbij de nodige ondersteuning te krijgen.

Mensen met een handicap hebben ook recht op:

• een inclusief onderwijs, zodat leerlingen niet naar aparte scholen moeten;
  • individuele en collectieve aangepaste maatregelen binnen het gewone onderwijs;
  • werk, ook op de gewone arbeidsmarkt, zoals iedereen.

Denk je dat je rechten niet gerespecteerd worden, en wil je discriminatie melden? Neem dan contact met ons op.

Making of

De campagne werd uitgedacht en uitgevoerd door een team van mensen met een handicap. Bekijk het volledige fotoalbum op Facebook.

Meer weten over de rechten van personen met een handicap?