Testaankoop en Unia dagen NMBS voor de rechter wegens discriminerend tariefbeleid
- Persbericht
- Handicap
- Leeftijd
- Gezondheidstoestand
- Fysieke eigenschap
- Vermogen
- Sociale toestand of afkomst
Afgelopen juli hebben consumentenorganisatie Testaankoop en Unia de NMBS in gebreke gesteld voor haar tariefbeleid, met de vraag om het tegen het einde van de zomer aan te passen. Sommige tickets zijn namelijk duurder wanneer je ze koopt aan het loket of de automaat dan wanneer je ze koopt via de app. Andere tickets zijn dan weer enkel verkrijgbaar in de app. NMBS heeft ondertussen laten weten het niet eens te zijn met de visie van de organisaties en weigert het beleid aan te passen. Daarom hebben Testaankoop en Unia hun advocaat de opdracht gegeven om een rechtszaak te starten.
Persbericht downloaden
Vragen of op zoek naar meer achtergrond?
Carole Poncin
Persattaché
Geen smartphone, geen korting
De Standard Multi, een 10-rittenkaart, kost 3 euro meer aan het loket of de automaat. Voor de Youth Multi, het equivalent van de Standard Multi voor jongeren onder de 26 jaar, is het prijsverschil tussen de digitale en fysieke versie 2 euro. NMBS biedt ook een Flexabonnement waarmee je 2 of 3 keer per week hetzelfde traject kan nemen. Dit ticket is alleen beschikbaar op de app. Reizigers die geen smartphone hebben, hebben dus geen toegang tot dit voordelige ticket.
Discriminerend tariefaanbod
Testaankoop en Unia zijn van mening dat het een vorm van verboden discriminatie is wanneer bepaalde tickets of producten goedkoper zijn in digitale versie. Sommige passagiers hebben namelijk niet de financiële middelen om een smartphone te kopen en/of weten niet hoe ze deze moeten gebruiken omwille van hun leeftijd, gezondheidstoestand of handicap.
Juridische stappen
Half juli hebben de 2 organisaties de NMBS officieel in gebreke gesteld, met de vraag om haar tariefbeleid aan te passen. De NMBS liet onlangs weten daar niet op in te gaan. De organisaties zullen binnenkort de exacte timing voor de procedure bekendmaken.
Aangezien NMBS weigert in te gaan op onze vraag, en dus haar discriminerend tariefbeleid zal blijven toepassen, hebben we onze advocaten de opdracht gegeven om de zaak voor de Brusselse rechtbank van eerste aanleg te brengen
We zullen niet aanvaarden dat mensen die niet voldoende digitale skills hebben of niet meewillen op de digitale trein gestraft worden. Zeker niet als het gaat om essentiële diensten zoals transport door een overheidsbedrijf