Ga verder naar de inhoud

Digitale ongelijkheden: stuur ons je getuigenissen!

Unia en het Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting willen samen met een aantal partners een collectieve klacht indienen bij het Europees Comité voor Sociale Rechten. Dat comité ziet toe op de naleving van de fundamentele rechten in het Europees Sociaal Handvest.

Wat is het doel?

We willen de Belgische regering aanmoedigen om meer rekening te houden met drempels waarmee bepaalde kwetsbare groepen geconfronteerd worden bij de toegang tot fundamentele rechten. Denk aan mensen in precaire situaties, ouderen, personen met een handicap, personen die niet kunnen lezen of schrijven, enz. De digitalisering van diensten veroorzaakt of versterkt die obstakels.

Om de collectieve klacht te ondersteunen verzamelen we getuigenissen. Daarvoor hebben we een invulformulier ontwikkeld op maat van vereniging, sociaal werker, en individu/gebruiker

  • Als vereniging en maatschappelijk werker die voeling heeft met de realiteit en de moeilijkheden waarmee veel burgers geconfronteerd worden, ben je perfect geplaatst om problematische situaties in verband met digitale ongelijkheden te verzamelen en aan ons te melden. 
  • Als je een burger bent, zijn we vooral geïnteresseerd in wat je te zeggen hebt over de moeilijkheden die je ondervindt bij het gebruik van digitale hulpmiddelen om je rechten te doen gelden en toegang te krijgen tot diensten van algemeen belang.

Wat hebben we concreet nodig?

Je getuigenis over situaties van kwetsbaarheid waar veel burgers regelmatig mee te maken kunnen krijgen (liever geen uitzonderlijke situaties). Deze situaties kunnen zich voordoen op alle gebieden van het maatschappelijk leven, zoals gezondheid, werkgelegenheid, onderwijs, huisvesting, vervoer, openbare diensten, financiële diensten (banken en verzekeringsmaatschappijen), telecommunicatiediensten (internet- en telefoonproviders), energie- en waterleveranciers, horeca (supermarkten, winkels, hotels)...

Getuigenissen van maatschappelijke organisaties (verenigingen, enz.):

over de impact van digitalisering op zowel de toegang tot de grondrechten van burgers, als op het welzijn op het werk, omdat het leidt tot een buitensporige administratieve last voor de werknemers van de organisatie.

Getuigenissen van een maatschappelijk werker:

over de impact van digitalisering op zowel de toegang van gebruikers tot rechten als op het welzijn op het werk, in die zin dat digitalisering leidt tot een administratieve overbelasting voor de werknemer/een verandering in de dagelijkse routine van het werk (bijv. veel tijd kwijt aan het begeleiden van gebruikers door de gedigitaliseerde procedures voor het activeren van een recht).

Getuigenissen van individuen/gebruikers in digitaal kwetsbare situaties:

we geloven dat de ervaringen van mensen belangrijk zijn om de moeilijkheden aan te tonen die ze dagelijks ondervinden om toegang te krijgen tot hun rechten als gevolg van de digitalisering van diensten.