Ga verder naar de inhoud

Wat is discriminatie: in eenvoudige taal

Discriminatie betekent dat:

  • iemand je slechter behandelt omdat je anders bent.
  • een regel ervoor zorgt dat je minder kansen krijgt 
    omdat je anders bent.

Je kan anders zijn door:

  • je huidskleur
  • een handicap
  • je gezondheid
  • je geloof
  • hoeveel geld je hebt
  • je leeftijd
  • je lengte of je gewicht
  • of nog veel andere dingen.

De soorten discriminatie

Er zijn 7 soorten discriminatie.
Al deze soorten zijn verboden.
Dat staat in de wet.

1. Directe discriminatie

Iemand behandelt je slechter omdat je anders bent.

Voorbeeld:

Een verhuurder wil zijn appartement
niet aan jou verhuren
omdat je een handicap hebt.
Dat is directe discriminatie.

De wet verbiedt dat.

2. Indirecte discriminatie

Als er een regel is 
die voor iedereen dezelfde is.
Maar die regel zorgt dat jij dingen niet kan doen.
Bijvoorbeeld:  

  • omdat je een handicap hebt
  • omdat je ouder bent
  • omdat je zwart bent
  • omdat je een vrouw bent

Bijvoorbeeld:

  • Je gaat naar de cinema.
  • Je moet je ticket kopen met je telefoon.
    Omdat er geen kassa meer is met een medewerker.
  • Je hebt geen telefoon of 
    je kan het internet niet gebruiken?
  • Door die regel kan je 
    niet naar de cinema.
  • Dat is indirecte discriminatie.
  • De wet verbiedt dat.

3. Weigering van redelijke aanpassing

Een redelijke aanpassing is 
als iemand dingen verandert om jou te helpen.
Zodat jij dezelfde dingen kan doen 
als andere mensen.

Een weigering van redelijke aanpassing is 
als iemand dat niet wil doen.

Bijvoorbeeld:

Je bent doof.

Je hebt een gesprek
voor een nieuwe job.

Je vraagt om een tolk gebarentaal
om je te helpen.

Dat is een redelijke aanpassing.

De werkgever weigert.
De werkgever annuleert het gesprek.
Dat is een weigering van redelijke aanpassing.

De wet verbiedt dat.

4. Opdracht tot discriminatie

Dat is als iemand
een andere persoon verplicht 
om te discrimineren.

Bijvoorbeeld:

Je werkt in een bar.

Je baas vraagt jou om 
een nieuwe medewerker aan te nemen.

Je baas wil geen medewerker 
met een zwarte huidskleur.

Er is een iemand die wil werken in jouw bar.
Zij heeft veel ervaring.
Maar jij neemt hem niet aan
omdat zij zwart is.

Jouw baas en jij discrimineren allebei.

De wet verbiedt dat.

5. Pesterijen

Iemand doet jou vaak pijn 
omdat je anders bent.

Bijvoorbeeld:

Iemand lacht vaak met jou 
omdat je erg groot bent.

Of iemand stuurt jou vaak gemene e-mails 
omdat je een handicap hebt.

Als dat vaak gebeurt, 
noemen we dat pesterijen.

De wet verbiedt dat.

6. Haatmisdrijf

Iemand is gemeen en gewelddadig tegen jou 
omdat je anders bent.

Bijvoorbeeld:

Iemand slaat jou 
omdat je dik bent.

De wet verbiedt dat.

7. Aanzetting tot haat

Iemand zegt of schrijft dingen 
om andere mensen aan te vallen 
of te beledigen 
omdat ze anders zijn.

Bijvoorbeeld:

Iemand schrijft op Facebook 
dat alle zwarte mensen dood moeten.
Dat is aanzetting tot haat.

De wet verbiedt dat.

Ben je gediscrimineerd?

Neem contact op met Unia:

  • Bel naar 0 8 0 0  1 2  8 0 0.
    Het is gratis. 
    Je kan bellen van maandag tot vrijdag
    tussen 9.30 en 13.00 uur.
  • Vul het formulier in.

Spreek je gebarentaal?

Je kan een tolk Vlaamse gebarentaal (VGT) aanvragen.

Ga naar https://connect.elioz.fr 
voor een videotolk tijdens je gesprek met Unia.