Ga verder naar de inhoud

Spellingscorrector voor dyslectische en dysorthografische student

Unia kon een oplossing onderhandelen voor een dyslectische en dysorthografische student. Op school mocht hij geen spellingscorrector gebruiken tijdens bepaalde lessen. Nochtans had hij dat nodig om dezelfde kansen te hebben als andere studenten.

Gepubliceerd op: 20/02/2023
Beschermde kenmerken: Discriminatie op basis van handicap (validisme)
Domeinen: Onderwijs
Lokaal niveau: Nee

Context

Een eerstejaarsstudent communicatie heeft dyslexie en dysorthografie. Daarom vraagt hij ​​om verschillende redelijke aanpassingen zodat hij zijn lessen kan volgen. Hij heeft met name een spellingscorrector nodig. Bij een communicatiecursus en taalcursussen wordt hem dat geweigerd.

Onderhandelde oplossing

Nadat de student hulp zoekt bij Unia, nemen we contact op met de onderwijsinstelling. Unia stuurt een schriftelijk advies met de vraag om een spellingscorrector te gebruiken. Dit hulpmiddel geeft hem dezelfde kansen als andere studenten die dezelfde studie volgen. Unia voert ook als argument aan dat hij in de professionele wereld de nodige tools tot zijn beschikking zal hebben. Dankzij de tussenkomst van Unia gaat de onderwijsinstelling akkoord om de spellingscorrector te gebruiken.