Onderhandelde oplossingen bij discriminatiedossiers
In discriminatiedossiers probeert Unia in de eerste plaats tot een onderhandelde oplossing te komen. We sturen aan op een constructieve, buitengerechtelijke afhandeling. Die benadering biedt meer kans op een snelle, duurzame en vaak ook structurele oplossing, en draagt zo bij aan een preventieve aanpak van discriminatie.
De databank op deze pagina verzamelt voorbeelden van onderhandelde oplossingen waarbij Unia betrokken was. Vul een zoekterm in, maak gebruik van de filters of blader door het overzicht.
Filter
Alternatief voor digitale medische afspraken
Toegang tot gezondheidszorg is essentieel. Maar de digitalisering van diensten kan zorgen voor discriminatie, bijvoorbeeld als afspraken alleen online kunnen. Gelukkig is er een oplossing mogelijk.
Oplossing voor online huiswerk maken
De digitale kloof is ook een realiteit op school. Eén leerling kon zijn huiswerk niet maken omdat hij thuis geen computer had. Het huiswerk moest op een online platform worden gemaakt. Ontdek meer.
Hogere verzekeringspremie vermeden
Een man moest een 45% hogere premie betalen voor een schuldsaldoverzekering bij een verzekeringsmaatschappij vanwege ADHD. Nadat Unia tussenbeide kwam, besloot de verzekeraar uiteindelijk om zijn premie tegen normale voorwaarden aan te bieden.
Spellingscorrector voor dyslectische en dysorthografische student
Unia hielp een dyslectische en dysorthografische student. Zijn school stond niet toe dat hij tijdens bepaalde lessen een spellingscorrector gebruikte.
Spellingscorrector voor student
Unia zorgde dat een dyslectische en dysorthografische student een spellingscorrector mocht gebruiken op school.
Parkeerplaats enkel voor personen met een handicap
Een man koopt een nieuwbouwappartement. Bij de oplevering van het appartement blijkt dat de aangepaste parkeerplaats voor personen met een handicap ontbreekt. Dankzij de tussenkomst van Unia werd er een oplossing gevonden.
Digitale identiteitsapp voor blinde en slechtziende gebruikers
Unia ontving diverse meldingen over een digitale identiteitsapp die niet toegankelijk was voor blinde en slechtziende personen. Na lang aandringen kon Unia hen ertoe bewegen om de problemen aan te pakken.
Ook mensen met een kleine gestalte aan de slag als chauffeur
Een openbare vervoersmaatschappij weigert systematisch kandidaten met een kleine gestalte voor rijfuncties.
Sensibilisering in plaats van intimidatie van een homoseksuele collega
Een vrouw wordt aangenomen in een openbare dienst. Wanneer haar diensthoofd ontdekt dat ze samenwoont met een vrouw, deelt zij deze informatie met de teamleden. Unia helpt om een oplossing te vinden voor de homofobe opmerkingen en pesterijen.