Ga verder naar de inhoud

Arbeidshof Brussel (Nederlandstalig), 17 november 2009

Een piloot is boordcommandant. Hij wordt ontslagen wanneer hij de leeftijd van 60 jaar heeft bereikt. Hij meent dat er sprake is van leeftijdsdiscriminatie.

[Deze beslissing werd verkregen dankzij de inzameling van rechtspraak door de onderzoekers van het project 'Discriminatie bestrijden via het recht: de Belgische ervaring ter zake' (PDR T.0197.19), gefinancierd door het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek (FWO) en gecoördineerd door Julie Ringelheim en Jogchum Vrielink.]

Gepubliceerd op: 17/11/2009
Domeinen: Arbeid
Beschermde kenmerken: Leeftijdsdiscriminatie (agisme)
Rechtsinbreuk(en): Discriminatie (burgerrechtelijk), Directe discriminatie
Rechtsmacht: Arbeidshof
Rechtsgebied: Brussel
Unia (burgerlijke) partij: neen

Feiten

Een piloot werkt als boordcommandant. Hij wordt ontslagen wanneer hij de leeftijd van 60 jaar heeft bereikt om volgende reden: "omwille van o.a. het Frans vliegverbod dat is ingesteld en dat verbiedt voor een piloot die de leeftijd van 60 jaar heeft bereikt om over Frankrijk te vliegen."

Samen met de man werden ook andere piloten ontslagen die de leeftijd van 60 jaar hadden bereikt.

De man was van mening dat er sprake was van discriminatie op grond van leeftijd. In eerste aanleg oordeelde de arbeidsrechtbank evenwel dat het ontslag gerechtvaardigd was.

Beslissing

Het arbeidshof oordeelt dat de leeftijdsbeperking beantwoordt aan een legitiem doel, namelijk het garanderen van een maximale veiligheid.

De internationale regels werden inmiddels gewijzigd. Een piloot kan tot de leeftijd van 65 jaar in dienst blijven op voorwaarde dat er een copiloot meevliegt die jonger is dan 60 jaar. Die amendering wijst op een evolutie.

Vervolgens gaat het arbeidshof na of de gestelde leeftijdsvereiste passend en noodzakelijk is. Het arbeidshof stelt vast dat oudere piloten, zonder risico op sancties, konden worden ingezet op 20 van de 53 vluchtroutes. Aanpassingen aan de vluchtschema's waren op operationeel vlak niet onmogelijk. Bovendien zouden de gewijzigde internationale regels het mogelijk maken om vluchten boven o.a. Frankrijk uit te voeren als de copiloot jonger was dan 60 jaar. 

Het arbeidshof besluit dat de werkgever niet aantoonde dat er geen andere middelen dan ontslag waren om het vooropgestelde doel te bereiken en die een minder verregaande schending van het recht op gelijke behandeling inhielden.

Het arbeidshof kende de man een schadevergoeding toe van 2 maanden brutoloon.

Unia was geen betrokken partij.

Afgekort: Arbh. Brussel (Nl.), 17/11/2009 - Rolnummer 2008/AB/50.769

Wetgeving:

 

Op de hoogte blijven van juridisch nieuws?