Arbeidshof Brussel (Nederlandstalig), 17 november 2009
Een piloot is boordcommandant. Hij heeft de Duitse nationaliteit. Hij wordt ontslagen wanneer hij de leeftijd van 60 jaar heeft bereikt en meent dat er sprake is van leeftijdsdiscriminatie. Dit ontslag wordt later omgezet in een ontslag om dringende reden.
[Deze beslissing werd verkregen dankzij de inzameling van rechtspraak door de onderzoekers van het project 'Discriminatie bestrijden via het recht: de Belgische ervaring ter zake' (PDR T.0197.19), gefinancierd door het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek (FWO) en gecoördineerd door Julie Ringelheim en Jogchum Vrielink.]
Feiten
Een piloot werkt als boordcommandant. Hij heeft de Duitse nationaliteit. Hij wordt ontslagen wanneer hij de leeftijd van 60 jaar heeft bereikt om volgende reden: "omwille van o.a. het Frans vliegverbod dat is ingesteld en dat verbiedt voor een piloot die de leeftijd van 60 jaar heeft bereikt om over Frankrijk te vliegen." Dit ontslag wordt later omgezet in een ontslag om dringende reden "wegens een aanhoudende onaanvaardbare houding tegenover de werkgever".
Samen met de man werden ook andere piloten ontslagen die de leeftijd van 60 jaar hebben bereikt.
De man was van mening dat er sprake was van discriminatie op grond van leeftijd. In eerste aanleg oordeelde de arbeidsrechtbank evenwel dat het ontslag om dringende reden gerechtvaardigd was omdat de man zich schuldig had gemaakt aan insubordinatie door te weigeren de instructies van zijn werkgever op te volgen.
Beslissing
Het arbeidshof oordeelt dat de leeftijdsbeperking beantwoordt aan een legitiem doel, namelijk het garanderen van een maximale veiligheid.
De internationale regels werden inmiddels gewijzigd. Een piloot kan tot de leeftijd van 65 jaar in dienst blijven op voorwaarde dat er een co-piloot meevliegt die jonger is dan 60 jaar. Die amendering wijst op een evolutie.
Vervolgens gaat het arbeidshof na of de gestelde leeftijdsvereiste passend en noodzakelijk is. Het arbeidshof stelt vast dat oudere piloten, zonder risico op sancties, konden worden ingezet op 20 van de 53 vluchtroutes. Aanpassingen aan de vluchtschema's waren op operationeel vlak niet onmogelijk. Bovendien zouden de gewijzigde internationale regels het mogelijk maken om vluchten boven o.a. Frankrijk uit te voeren als de co-piloot jonger was dan 60 jaar.
Het arbeidshof besluit dat de werkgever niet aantoonde dat er geen andere middelen dan ontslag waren om het vooropgestelde doel te bereiken en die een minder verregaande schending van het recht op gelijke behandeling inhielden.
Wat het ontslag om dringende reden betreft, oordeelt het arbeidshof dat dit ontslag terecht was.
Het arbeidshof kende de man een schadevergoeding toe van 1 maand brutoloon gelet op de omstandigheid dat de piloot zelf schuld heeft aan de beëindiging van de arbeidsovereenkomst.
Unia was geen betrokken partij.
Afgekort: Arbh. Brussel (Nl.), 17/11/2009 - Rolnummer 2008/AB/50.770
Wetgeving:
- Wet ter bestrijding van discriminatie en tot wijziging van de wet van 15 februari 1993 tot oprichting van een Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding (antidiscriminatiewet 2003 – opgeheven) (25 februari 2003)