De Lijn ook in beroep veroordeeld voor discriminatie rolstoelgebruikers
- Persbericht
- Handicap
Op 15 december 2025 heeft het Antwerpse hof van beroep De Lijn veroordeeld voor inbreuken op het Gelijkekansendecreet en het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap. Een hart onder de riem voor reizigers met een verminderde mobiliteit, die een betere toegankelijkheid mogen verwachten van de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn.
Vragen of op zoek naar meer achtergrond?
Carole Poncin
Persattaché
Context van de zaak
Na jarenlang tevergeefs onderhandelen voor een betere toegankelijkheid van het openbaar vervoer, trokken 4 rolstoelgebruikers in 2023 samen met Unia naar de rechtbank van eerste aanleg van Mechelen. Ze klaagden 16 incidenten aan die zich afspeelden van 2018 tot 2023.
Het gaat daarbij om steeds terugkerende problemen. Zo stopten buschauffeurs in verschillende gevallen niet aan haltes waar een rolstoelgebruiker stond te wachten. Andere incidenten gaan over de ontoegankelijkheid van de bussen en trams, omdat er geen materiaal aan boord is om de oprijplaat te openen, of door onwil of een gebrek aan technische kennis van de chauffeurs om de rolstoelgebruikers hierbij te helpen.
De rechtbank benadrukte dat rolstoelgebruikers, zoals elke burger, vlot gebruik moeten kunnen maken van het openbaar vervoer en besloot dat De Lijn zich schuldig maakt aan discriminatie door te weigeren om redelijke aanpassingen door te voeren.
De Lijn tekende hoger beroep aan.
Hof van beroep bevestigt de discriminatie
In haar arrest van 15 december 2025 bevestigt het hof van beroep van Antwerpen dat De Lijn de rolstoelgebruikers heeft gediscrimineerd en veroordeelt de vervoersmaatschappij tot het betalen van 1300 euro per incident aan de rolstoelgebruikers.
Het hof van beroep benadrukt dat: “Uit het geheel van de 16 weerhouden klachten duidelijk [blijkt] dat er een patroon vast te stellen is waarbij het de kwestieuze rolstoelgebruikers op min of meer systematische wijze moeilijk of onmogelijk wordt gemaakt om gebruik te maken van het door de De Lijn georganiseerde openbaar vervoer.”
Het hof voegt daaraan toe: “Bovendien blijkt uit de door de De Lijn gegeven antwoorden dat zij de problematiek niet voldoende ernstig neemt. Aan de hand van de door de De Lijn gegeven antwoorden op de veelvuldige klachten leidt het hof af dat deze eerder (weinig zeggende) standaardantwoorden betreffen en dat de erin vermelde maatregelen niet geconcretiseerd worden noch dat enig bewijs wordt voorgelegd van de effectieve uitvoering en/of controle ervan.”
Naar een toegankelijk openbaar vervoer
Na een eerdere veroordeling van NMBS door het Brusselse hof van beroep wegens de ontoegankelijkheid van de dienstverlening in het treinstation van Tielen, wordt nu ook de ontoegankelijke dienstverlening van De Lijn streng veroordeeld. Het Antwerpse hof van beroep maakt rolstoelgebruikers duidelijk dat zij van De Lijn meer en beter mogen verwachten.
Een van de betrokken rolstoelgebruiker: “Schandalig dat ik samen met Unia naar de rechtbank moest trekken om een gelijke toegang te hebben tot het openbaar vervoer. Hopelijk verandert er nu ook echt iets.”
“Net zoals Unia zijn de rechtbanken in ons land van mening dat alle mensen hun plaats moeten hebben in het openbaar vervoer, ook en vooral reizigers met een verminderde mobiliteit. Na zich jarenlang nutteloos te hebben verzet, eerst in onderhandelingen en daarna door ellenlange gerechtelijke procedures, is het hoog tijd dat de openbaarvervoersmaatschappijen deze boodschap gaan oppikken.”
- Handicap