Schild en Vrienden: Unia zet juridische stappen

6 september 2018
Actiedomein: Media/internet
Discriminatiegrond: RacismeSeksuele geaardheid

Unia reageert verbolgen op de berichten van Schild & Vrienden die de Pano-reportage aan het licht bracht. Unia wijst erop dat de rechtse beweging al langer op haar radar lag. In het verleden kreeg de organisatie er al een tiental meldingen over. Met de berichten die Unia nu las, zet de organisatie juridische stappen en contacteert ze het parket.

‘We bundelen alle onze verschillende dossiers over Schild & Vrienden want we hadden ze al langer in het vizier. Dit puik staaltje onderzoeksjournalistiek is extra bezwarend materiaal waarmee we stappen richting justitie zullen zetten. We contacteren dan ook de referentiemagistraat,’ aldus Els Keytsman, Unia-directeur.

De Pano-reportage ontmaskert een beweging die volgens Unia al langer met een dubbele tong spreekt. ‘De reportage legt het sluimerend racisme pijnlijk bloot. Wie krabt aan het aangebrande korstje, ontdekt de etter van onversneden racisme,’ klinkt het bij Unia.

Hate speech

‘De nieuwe berichten hebben alle kenmerken van hatespeech die aanzet tot haat, discriminatie, geweld. Om daar meer duidelijkheid over te krijgen, gaan we er ons nu met een juridisch oog over buigen. In het kader daarvan zal Unia de ploeg van Pano zelf contacteren en vragen of ze de screenshots van de berichten die zij vonden in de gesloten chatgroepen kunnen bezorgen.

Verontwaardiging hoopgevend

Unia voegt toe dat het dagelijks wordt geconfronteerd met de slachtoffers van dit racistisch, homofoob en antisemitisch discours. 'We weten dat dit soort uitspraken en gedrag leiden tot regelrechte discriminatie. Tegelijk onderlijnen we dat de publieke verontwaardiging hoopgevend is. Wanneer racisme, homofobie, antisemitisme of seksisme tastbaar worden, dan blijven de reacties niet uit.'

‘We stimuleren surfers om hate speech te blijven melden. Als mensen vragen hebben over hoe ze dat moeten doen, dan raden we hen aan om te kijken op onze site,’ zegt Keytsman ten slotte.