Arbeidsrechtbank Luik, afdeling Luik, 13 november 2018
Het kan legitiem zijn, gelet op de noden van een bedrijf, om een werknemer met een hoge graad van absenteïsme te ontslaan.
[Deze beslissing werd verkregen dankzij de inzameling van rechtspraak door de onderzoekers van het project 'Discriminatie bestrijden via het recht: de Belgische ervaring ter zake' (PDR T.0197.19), gefinancierd door het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek (FWO) en gecoördineerd door Julie Ringelheim en Jogchum Vrielink.]
Feiten
Een vrouw werkte bij een dienst van het Waalse Gewest. Na een arbeidsongeval was ze meermaals afwezig. Ze kon ook haar initiële job niet meer uitoefenen. Ze werd ontslagen omwille van haar absenteïsme en omwille van het feit dat ze niet voldeed in de andere functies die haar werden aangeboden.
Volgens de vrouw werd ze ontslagen omwille van haar handicap en/of gezondheidstoestand.
Beslissing
De arbeidsrechtbank stelt dat een ontslag ingegeven door een handicap en/of gezondheidstoestand discriminerend is, maar ook dat het legitiem kan zijn om iemand te ontslaan die regelmatig afwezig is gelet op de noden van het bedrijf.
Volgens de arbeidsrechtbank moeten de debatten worden heropend zodat meer informatie kan worden aangebracht over de gevolgen van het arbeidsongeval en de daaruit volgende handicap.
Unia was geen betrokken partij.
Afgekort: Arbrb. Luik, afd. Luik, 13/11/2018 - Rolnummer 16/7336/A
Wetgeving: