Ga verder naar de inhoud

Wat bij discriminatie door een verzekeraar?

Unia behandelt elk jaar een groot aantal verzekeringsdossiers. Vaak gaan ze over bijpremies, uitsluitingen en weigeringen van dekking. Wat zijn de wettelijke verplichtingen van verzekeraars op het gebied van non-discriminatie? Hoe moeten ze hun beslissingen rechtvaardigen om een eerlijke en evenredige behandeling van alle polishouders te garanderen, vooral van mensen met een handicap of een verhoogd gezondheidsrisico? 

Over welke discriminatie spreken we in de verzekeringssector?

De verzekeringsdossiers bij Unia gaan vaak over discriminatie op basis van handicap of huidige of toekomstige gezondheidstoestand. Soms speelt leeftijd ook een rol (bijvoorbeeld bij autoverzekeringen). 

Het gaat typisch over de volgende problemen:  

  • De verzekeraar weigert je een verzekering te geven.
  • De verzekeraar vraagt een te hoge bijpremie.
  • De verzekeraar sluit iets uit van je dekking.

Voor verzekeringen die verband houden met het overlijden van een persoon, zoals levensverzekeringen of schuldsaldoverzekeringen, maar ook voor hospitalisatie- of inkomensverzekeringen, bekijkt de verzekeraar je gezondheidstoestand. Die beoordeling bepaalt het risico en dus de premie. Het gebruik van deze criteria door verzekeraars kan als discriminerend worden beschouwd als het niet op een objectieve en redelijke manier kan worden gerechtvaardigd.

In verzekeringszaken werkt Unia niet alleen op basis van antidiscriminatiewetgeving, maar houden we ook rekening met wetgeving op het gebied van privacy, verzekeringen en patiëntenrechten. De wetgever heeft met name belangrijke wetgeving aangenomen om de toegang tot een schuldsaldoverzekering voor mensen met gezondheidsproblemen te verbeteren.

Welke verplichtingen hebben verzekeraars?

1. Op het vlak van de criteria die verzekeraars gebruiken

De verzekeraar mag mensen anders behandelen op basis van de beschermde kenmerken uit de antidiscriminatiewetgeving als dat objectief en redelijk gerechtvaardigd is. Dat betekent als het doel legitiem is en als de gebruikte middelen noodzakelijk, gepast en proportioneel zijn in verhouding tot de persoonlijke situatie van de verzekerde, het type verzekering dat moet worden verstrekt en objectieve wetenschappelijke gegevens.

Voorbeeld: het kenmerk van de huidige gezondheidstoestand van de verzekerde zal niet dezelfde rol spelen in het geval van een brandverzekering, een hospitalisatieverzekering of een zorgverzekering.

2. Op het vlak van beslissingen van verzekeraars

De verzekeraar moet:

  • de meest billijke maatregel nemen in verhouding tot de situatie van de verzekerde
  • rekening houden met het reële risico dat de verzekerde loopt
  • passende, noodzakelijke en evenredige maatregelen nemen met betrekking tot het werkelijke risico

Voorbeeld: een vader vraagt een hospitalisatieverzekering aan. De maatschappij besluit het hele gezin te verzekeren, behalve één kind met het syndroom van Down. Deze weigering is ongerechtvaardigd en onevenredig. Iemand met het syndroom van Down loopt echt niet meer risico op een ziekenhuisopname dan iemand anders.

De antidiscriminatiewet moet helpen bij een preciezere segmentatie van slechte risico's en inventiviteit in de genomen maatregelen. Denk bijvoorbeeld aan een meerpremie in plaats van een weigering, premies in 2 fasen (degressieve aanvullende premie of opzegging na een bepaalde periode), specifieke in plaats van algemene uitsluitingsclausule, enz.

3. Op het vlak van de motivering van beslissingen

Een indirect gevolg van de antidiscriminatiewet is dat de controle van de objectieve en redelijke aard van de beslissing de verzekeraars verplicht om hun maatregelen geval per geval te motiveren, met name op basis van nationale statistieken in plaats van globale statistieken, rekening houdend met de ontwikkelingen in de geneeskunde.

De wet vereist ook dat de verzekeraar, in situaties waarin de verzekerde wordt beschouwd als drager van een verhoogd risico, een geïndividualiseerde risicobeoordeling uitvoert op basis van de persoonlijke situatie van de verzekerde en het verloop van zijn of haar ziekte (follow-up van de behandeling en respons).

Bijvoorbeeld: de behandeling van seropositiviteit heeft de laatste jaren een aantal veranderingen ondergaan. De verzekeraar moet hier dus mee rekening houden en zijn beslissing niet baseren op te oude studies.

Wat kan ik doen als mijn schuldsaldoverzekering wordt geweigerd of als de premie te hoog is?

Openen Sluiten Vraag een gedetailleerde motivering aan je verzekeraar van de weigering of bijpremie

Openen Sluiten Vraag een herziening als je het niet eens bent met de bijpremie

Openen Sluiten Doe eventueel een beroep op het solidariteitsmechanisme

Denk je dat je gediscrimineerd wordt door een verzekeraar?

Contacteer ons. Wij proberen dan om samen met jou een oplossing te zoeken. 

Discriminatie melden

Voel je je gediscrimineerd of ben je getuige van discriminatie? Doe online je melding of bel gratis 0800 12 800 op werkdagen tussen 9.30 en 13 uur.