Wat gebeurt er met je melding?
Als je een melding doet van discriminatie, haatspraak of haatmisdrijf kan je op ons rekenen. Wij zoeken in alle vertrouwelijkheid en onafhankelijkheid naar de beste manier om jou te helpen.
Goed om te weten: soms kunnen situaties niet rechtvaardig aanvoelen, maar gaan ze daarom niet in tegen de antidiscriminatiewetgeving.
Welke stappen zetten we met je melding van discriminatie?
Na je melding van discriminatie zijn er 3 mogelijkheden:
Openen Is Unia niet bevoegd om je melding te behandelen?
Dan kunnen we je informeren over je rechten, je informatie geven op maat van je situatie en het wettelijk kader, of je doorverwijzen naar andere organisaties die jou kunnen helpen.
Openen Zijn we bevoegd en vroeg je algemene informatie?
We bezorgen je die zo snel mogelijk. Bijvoorbeeld over de antidiscriminatiewetgeving of over de onderwerpen die over de bevoegdheden van Unia gaan.
Openen Zijn we bevoegd en vroeg je bijstand?
Dan doorlopen we verschillende stappen:
We openen een dossier en vragen je om bewijsstukken.
Denk bijvoorbeeld aan e-mails, socialemediaberichten, getuigenissen, foto’s, enz. Was je slachtoffer van geweld? Dan raden we je aan om een klacht in te dienen bij de politie. Weet ook dat een melding bij Unia in geen geval een klacht bij de politie of bij het parket vervangt.
We onderzoeken je dossier en bekijken of we je bijstand kunnen verlenen.
Soms is alleen (algemeen) advies mogelijk. In andere, specifieke gevallen verlenen we je wel bijstand. Dan zijn er verschillende pistes:
- We zetten in eerste instantie in op onderhandeling om tot een onderhandelde oplossing te komen. Daarbij streven we naar een erkenning van de discriminatie of fout. We vinden het ook belangrijk om tot excuses, een vergoeding of een andere vorm van herstel te komen en/of structurele maatregelen te onderhandelen.
- We kunnen ook andere acties ondernemen: een waarschuwing of een herinnering sturen naar de mensen tegen wie de melding gericht is, officieel advies geven over de toepassing van de antidisciminatiewetgeving, enz.
- Heel soms stappen we naar de rechtbank. Dat doen we enkel onder de volgende voorwaarden: jij bent akkoord, het dossier is stevig, de feiten zijn heel ernstig of het dossier is voor de samenleving belangrijk.
Wat gebeurt er met je melding van haatberichten?
We onderzoeken je melding over (online) haatspraak. Daarbij zijn er verschillende mogelijkheden:
Ben je geen individueel slachtoffer en/of is het geen strafbare haatspraak?
Dan is een individuele behandeling helaas niet doeltreffend. In dat geval krijg je een standaardantwoord dat je doorverwijst naar andere instanties zoals de Raad voor Journalistiek, Vlaamse Regulator voor de Media …
Ben je wel een individueel slachtoffer van een online haatbericht?
Dan proberen we te zorgen dat de strafbare berichten verwijderd worden. Zo krijgen auteurs het signaal dat hun uitlatingen niet zijn toegestaan en kan het haatbericht niet verder worden verspreid. Merken we dat iemand herhaaldelijk haatberichten plaatst, niet ingaat op een voorstel tot dialoog of bewust de wet overtreedt? Dan kunnen we je voorstellen om naar de rechtbank te gaan.
Wat gebeurt er met je melding van een haatmisdrijf?
Bij een misdrijf met haatmotief respecteren we uiteraard het lopende opsporings- of gerechtelijk onderzoek. We proberen jou en je familie verder zo goed mogelijk te informeren en te begeleiden.
We kunnen ons ook samen met jou burgerlijke partij stellen bij een rechtszaak. In dat geval waken we erover dat het discriminerend of racistisch motief in het onderzoek meegenomen wordt. Daardoor zijn de straffen vaak zwaarder. We zorgen ook dat er specifieke aandacht is voor de omstandigheden vóór en tijdens het misdrijf: de uitlatingen van de dader zelf, het karakter van de daad, elementen uit het verleden van de dader …
Discriminatie melden
Voel je je gediscrimineerd of ben je getuige van discriminatie? Doe online je melding of bel gratis 0800 12 800 op werkdagen tussen 9.30 en 13 uur.