Ga verder naar de inhoud

Wat is een onderhandelde oplossing bij discriminatie?

Een onderhandelde oplossing is een akkoord tussen partijen om een probleem op te lossen zonder naar de rechtbank te gaan. Bij discriminatie kiest Unia meestal voor deze aanpak. 

Waarom kiezen voor een onderhandelde oplossing bij discriminatiedossiers?

Met een onderhandelde oplossing worden creatieve en praktische afspraken gemaakt die recht doen aan de belangen van alle betrokkenen. Slachtoffer én samenleving kunnen er hun voordeel mee doen:

  • Snellere resultaten en lagere kosten: een gerechtelijke procedure is tijdrovend en duur.
  • Duurzame oplossingen: de resultaten worden beter nageleefd omdat ze voortkomen uit een gezamenlijk overleg.
  • Structurele impact: een onderhandelde oplossing kan een bredere maatschappelijke relevantie hebben en andere discriminatie voorkomen.

Hoe verloopt een onderhandelde oplossing?

Bij een onderhandelde oplossing over een discriminatiedossier zijn er verschillende stappen:

  • Melding: het slachtoffer doet een melding via 0800 12 800 of het online meldingsformulier.
  • Dossiersamenstelling: we verzamelen alle informatie die het slachtoffer en eventuele andere betrokken partijen bezorgen. Bijvoorbeeld vakbond, getuigen enz. 
  • Analyse: we bekijken of we bevoegd zijn en of het dossier voldoet aan de voorwaarden om een onderhandelingsprocedure op te starten.
  • Strategiebepaling: we bekijken met het slachtoffer de verschillende opties om te onderhandelen. 
  • Onderhandeling: we zitten samen met de betrokken partijen om een oplossing te onderhandelen. 

Wat is het resultaat van een onderhandelde oplossing?

Een onderhandelde oplossing kan verschillende uitkomsten hebben: 

  • herstelmaatregelen voor het slachtoffer: bijvoorbeeld een erkenning van de feiten en mogelijke schadevergoeding
  • structurele afspraken: bijvoorbeeld een diversiteitsplan, nieuwe procedure of voorlichtingscampagne
  • confidentialiteit over de inhoud en afspraken

De uitkomst kan vastgelegd worden in een dadingsovereenkomst of in een andere vorm zoals een formele brief

Voorbeeld van een onderhandelde oplossing: een slachtoffer krijgt een verontschuldiging aangeboden (herstelmaatregel). Daarnaast wordt er een bewustwordingsactie uitgewerkt (structurele maatregel). Collega’s van het slachtoffer zullen een training volgen om discriminatie in de toekomst te voorkomen. 

Wanneer is een onderhandelde oplossing geschikt?

  • De partijen moeten willen samenwerken.
  • Het dossier moet volledig genoeg zijn en voldoende elementen bevatten voor een vermoeden van discriminatie. 
  • Duurzame en structurele veranderingen moeten mogelijk zijn.

Als er geen bereidheid of openheid van een van de partijen is, dan lukt een onderhandelde oplossing niet. Het is ook mogelijk dat gerechtelijke stappen onvermijdelijk zijn. Goed om te weten: we stappen maar in 1% van de dossiers van discriminatie of haatspraak die we behandelen naar de rechtbank.

Wat doet Unia voor jou bij een onderhandelde oplossing?

Unia ondersteunt je in elke fase van het onderhandelingsproces:

  • Advies en begeleiding: we zijn er voor je van bij de analyse tot de opvolging van afspraken.
  • Expertise: je kan rekening op onze juridische en praktische ondersteuning bij de onderhandelingen.

Unia onderhandelde deze oplossingen:

Alternatief voor digitale medische afspraken

Toegang tot gezondheidszorg is essentieel. Maar de digitalisering van diensten kan zorgen voor discriminatie, bijvoorbeeld als afspraken alleen online kunnen. Gelukkig is er een oplossing mogelijk. 

Oplossing voor online huiswerk maken

De digitale kloof is ook een realiteit op school. Eén leerling kon zijn huiswerk niet maken omdat hij thuis geen computer had. Het huiswerk moest op een online platform worden gemaakt. Ontdek meer.

Hogere ver­ze­ke­rings­pre­mie vermeden

Een man moest een 45% hogere premie betalen voor een schuldsaldoverzekering bij een verzekeringsmaatschappij vanwege ADHD. Nadat Unia tussenbeide kwam, besloot de verzekeraar uiteindelijk om zijn premie tegen normale voorwaarden aan te bieden.

Spel­lings­cor­rec­tor voor dys­lec­ti­sche en dy­sor­tho­gra­fi­sche student

Unia hielp een dyslectische en dysorthografische student. Zijn school stond niet toe dat hij tijdens bepaalde lessen een spellingscorrector gebruikte.

Par­keer­plaats enkel voor personen met een handicap

Een man koopt een nieuwbouwappartement. Bij de oplevering van het appartement blijkt dat de aangepaste parkeerplaats voor personen met een handicap ontbreekt. Dankzij de tussenkomst van Unia werd er een oplossing gevonden. 

Digitale iden­ti­teits­app voor blinde en slecht­zien­de gebruikers

Unia ontving diverse meldingen over een digitale identiteitsapp die niet toegankelijk was voor blinde en slechtziende personen. Na lang aandringen kon Unia hen ertoe bewegen om de problemen aan te pakken. 

Sociale huis­ves­tings­maat­schap­pij voortaan wel aanwezig bij eerste huisbezoek

Een vrouw die op een sociale huurwoning wachtte, kreeg een woning in slechte staat aangeboden. De sociale huisvestingsmanager was niet aanwezig bij het bezoek ter plaatse en ontkende dat de woning in slechte staat verkeerde. Unia kon de 2 partijen samenbrengen.

La­bo­ra­to­ri­um aanvaardt het dragen van hoofd­dek­sels mits vei­lig­heids­voor­schrif­ten

Een vrouw werd een baan als laboratoriumtechnoloog geweigerd omdat ze haar hoofddoek moest afdoen om te kunnen werken. Ze nam contact op met Unia, dat samen met de werkgever naar een alternatief zocht. 

Gebrek aan redelijke aan­pas­sin­gen op school in overweging genomen bij eind­be­oor­de­ling van leerling

Een leerling kunstzinnige oriëntatie in het 5e middelbaar heeft dyspraxie en een stoornis in de fijne motoriek. Zij is geïntegreerd in een speciale school en op haar gewone school moet ze soms gebruik maken van ondersteuning, maar de school weigert.

Ver­soe­pe­ling van dis­cri­mi­ne­ren­de regels voor het huren van een appartement

Een immobiliënkantoor weigert de aanvraag van een kandidaat-huurder omdat hij een contract van bepaalde duur heeft. Unia contacteert het agentschap om de beginselen van non-discriminatie uit te leggen en een oplossing te vinden.

Hoofd­be­dek­king mogelijk tijdens bui­ten­school­ac­ti­vi­tei­ten

Een moslima wilde haar hoofd bedekken tijdens schoolactiviteiten buiten het schoolgebouw. De directie weigerde dat. Unia brengt de 2 partijen samen.

Huurders bewust maken van hun financiële draagkracht

Een verhuurmaatschappij vraagt veel informatie, waaronder loonfiches en uitstaande leningen, om de kredietwaardigheid van mogelijke huurders te beoordelen. Unia komt tussen.

Winkelketen laat as­sis­ten­tie­hon­den toe

Een persoon met een assistentiehond mag een winkel niet binnen. Unia komt tussenbeide en de persoon krijgt een verontschuldiging en een vergoeding voor de geleden morele schade.

Personen met beperkte mobiliteit niet vergeten bij werken in sociaal wo­ning­ge­bouw

Door grote werkzaamheden is de ingang van een sociale woninggebouw onbegaanbaar voor personen met beperkte mobiliteit. Dankzij Unia’s interventie installeert de huisvestigingsmaatschappij een aangepaste toegangshelling.

Ook mensen met een kleine gestalte aan de slag als chauffeur

Een openbare vervoersmaatschappij weigert systematisch kandidaten met een kleine gestalte voor rijfuncties.