Brochure: Unia legt uit wat redelijke aanpassingen zijn in het onderwijs.

22 augustus 2016
Actiedomein: Onderwijs
Discriminatiegrond: Handicap

De vernieuwde brochure maakt duidelijk waar leerlingen en studenten met een handicap recht op hebben. De brochure bevat ook praktische tips en aanbevelingen voor onder andere leerkrachten, ouders en leerlingen.

In het boekje vind je onder meer goede voorbeelden uit Belgische scholen die een plaats geven aan leerlingen of studenten met een handicap. Unia wilt daarmee scholen, hogescholen en universiteiten inspireren. Zo spelen we ook in op de vragen die we krijgen van ouders, studenten of leerlingen over redelijke aanpassingen in het onderwijs.

Het M-decreet

Eerder had Unia al een brochure uitgebracht over het thema, maar door de komst van het M-decreet werd het tijd voor een nieuwe editie. Dit decreet versterkt voor leerlingen met een handicap het recht om zich in te schrijven in het gewone onderwijs.

Redelijke aanpassing

Redelijke aanpassingen helpen leerlingen en studenten om de lessen te volgen. Die aanpassingen neutraliseren het effect van de onaangepaste omgeving waarmee zij te maken krijgen. Het VN-Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap en onze antidiscriminatiewetgeving maken redelijke aanpassingen verplicht. Toch krijgt Unia nogal wat meldingen van leerlingen en studenten die stoten op onbegrip of onwil.

Downloaden

Op deze pagina kan je de brochure 'Met een handicap naar de school van je keuze' downloaden als een PDF, een Word-document of als een easy to read tekst. Een versie in Vlaamse Gebarentaal volgt binnenkort.

Vergelijkbare artikels