Ga verder naar de inhoud

Klachten

Ben je niet tevreden over de dienstverlening van Unia? Dan kan je als persoon of organisatie een klacht indienen. 

Welke klachten behandelen we?

De klacht moet gaan over de werking van Unia of over de kwaliteit van de dienstverlening.

Bijvoorbeeld:

  • Je krijgt geen informatie of reactie van Unia over je dossier.
  • De informatie die je van Unia krijgt (via brochures, website enz.) is onvolledig of onduidelijk.
  • Je bent niet tevreden over de bereikbaarheid van Unia (via het onthaal, telefonisch enzovoort).
  • Je moet te lang wachten op een antwoord van Unia.

Welke klachten behandelen we niet?

We kunnen niet ingaan op:

  • anonieme klachten
  • niet-gemotiveerde klachten (omschrijf je redenen duidelijk)
  • feiten van meer dan een jaar geleden
  • feiten die niet tot het mandaat en bevoegdheden van Unia behoren
  • feiten waarvoor er administratieve beroepsprocedures bestaan
  • feiten waarvoor een beroep aanhangig is bij een rechtscollege (arbeidsrechtbanken, Raad van State enzovoort)
  • feiten waarvoor al een procedure bij de federale ombudsman is opgestart

In die gevallen is je klacht niet ontvankelijk.

Hoe dien je klacht in?

Dat kan op verschillende manieren:

Je krijgt binnen de 15 dagen een ontvangstmelding. Als je klacht ontvankelijk is, krijg je een gemotiveerd antwoord.

Wat als je niet tevreden bent met ons antwoord?

Je kan een klacht indienen bij de federale Ombudsman op één van de volgende manieren: