Ga verder naar de inhoud

Onderhandelde oplossingen bij discriminatiedossiers

In discriminatiedossiers probeert Unia in de eerste plaats tot een onderhandelde oplossing te komen. We sturen daarbij aan op een constructieve, buitengerechtelijke afhandeling. Die benadering biedt meer kans op een snelle, duurzame en vaak ook structurele oplossing, en draagt zo bij aan een preventieve aanpak van discriminatie.

De databank op deze pagina verzamelt voorbeelden van onderhandelde oplossingen waarbij Unia betrokken was. Vul een zoekterm in, maak gebruik van de filters of blader door het overzicht.

Filter

Bv. redelijke aanpassing, hoofddoek...

39 databronnen gevonden. Er worden 39 databronnen getoond op pagina 1 van de 5 pagina's.
39 resultaten gevonden

Vouchers nu ook bruikbaar voor rol­stoel­ge­brui­kers bij tic­ket­ver­koop

28 februari 2025

Unia kreeg een melding van een rolstoelgebruiker die haar vouchers voor korting niet kon gebruiken voor tickets voor concerten en evenementen. We hebben het probleem aangekaart bij de ticketverkoper en gezorgd voor een oplossing.

Kran­tenabon­ne­ment opzegbaar via ver­schil­len­de kanalen

29 juli 2024

Een persoon met een handicap meldde dat een krant enkel telefonisch opzegbaar was. Dat is moeilijk voor bijvoorbeeld mensen met een auditieve beperking. Na overleg met de krantengroep zijn de opzegmogelijkheden uitgebreid.

On­der­han­del­de oplossing voor leef­tijds­dis­cri­mi­na­tie bij stu­den­ten­job

12 maart 2024

Een studente kreeg geen studentenjob omdat ze ouder dan 25 was. Unia hielp om een oplossing te vinden.

Werk­neem­ster krijgt werkplek dichter bij school van haar kind met een handicap

11 maart 2024

Een poetsvrouw vraagt een redelijke aanpassing op haar werk. Ze wil een overplaatsing zodat ze haar kind met een handicap naar school kan brengen. De werkgever weigert. Unia zorgt dat er een oplossing komt.

Oplossing voor uitsluiting bij kerstlunch op basis van religieuze achtergrond

21 januari 2024

Een beslissing van een externe cateraar leidde tot onbegrip en verdeeldheid tijdens een kerstlunch. Na tussenkomst van Unia werd een gedragen oplossing gevonden, met concrete maatregelen om herhaling te voorkomen.

On­der­han­del­de oplossing na weigering van as­sis­ten­tie­hond in ziekenhuis

30 november 2023

Na een foute inschatting door een arts over de aanwezigheid van een assistentiehond in opleiding, grijpt Unia in en herinnert het ziekenhuis aan de geldende regelgeving.

Alternatief voor digitale medische afspraken

17 mei 2023

Toegang tot gezondheidszorg is essentieel. Maar de digitalisering van diensten kan zorgen voor discriminatie, bijvoorbeeld als afspraken alleen online kunnen. Gelukkig is er een oplossing mogelijk. 

Oplossing voor online huiswerk maken

15 mei 2023

De digitale kloof is ook een realiteit op school. Eén leerling kon zijn huiswerk niet maken omdat hij thuis geen computer had. Het huiswerk moest op een online platform worden gemaakt. Ontdek meer.

Hogere ver­ze­ke­rings­pre­mie vermeden

21 februari 2023

Een man moest een 45% hogere premie betalen voor een schuldsaldoverzekering bij een verzekeringsmaatschappij vanwege ADHD. Nadat Unia tussenbeide kwam, besloot de verzekeraar uiteindelijk om zijn premie tegen normale voorwaarden aan te bieden.